Apple: érik a megállapodás a prémium filmkölcsönzésről

1. Oldal

Közel az Apple, a Comcast és a filmstúdiók közötti megállapodás arról, hogy akár már két héttel a mozibemutatás után a filmek kölcsönözhetőek legyenek 30$ és 50$ ellenében. Emellett már az Apple is jelentős összeget költ majd saját tartalomgyártásra.


A filmterjesztés terén eddig igen konzervatív Disney saját streaming szolgáltatást indít, mert a DVD/Blu-ray lemezeladások visszaesőben vannak, mivel egyre több fogyasztó internetes streaming szolgáltatásokon néz filmeket.

A hollywoodi filmstúdiók mindig igyekeztek diverzifikálni bevételi forrásaikat, és többségük már a filmek korábbi otthoni elérhetősége mellett van. Különösen a Warner Brothers és a Comcast tulajdonában lévő Universal Pictures támogatják, hogy az olyan cégek, mint az Apple és a Comcast néhány héttel a mozibemutatás után online elérhetővé tegyék a filmeket egy úgynevezett prémium videokölcsönző (PVOD) szolgáltatás keretében. A három-hat hónapos kizárólagos filmterjesztési monopóliumuk lerövidítésért cserébe a kölcsönzés elég borsos 30$ és 50$ (kb. 7.800 – 13.000 Ft) díjából kompenzálnák a mozitulajdonosokat is, de nem 10 évig, ahogy azt ők követelik. A stúdiók ezt visszautasítják.

Apple_premier_filmkolcsonzes.jpg
Sokan remélik, hogy az elkövetkező egy évben létrejövő megállapodásokkal – a trösztellenes törvények szerint ugyanis a stúdióknak, a mozisoknak és az online tartalomszolgáltatóknak külön-külön kell megállapodniuk – még több kelendő film kerül a streaming kölcsönzőpiacra.

A koncepció pontos feltételei az érintett vállalatok közötti megállapodásoknak megfelelően változhatnak. Néhány stúdió már 14-17 nappal a bemutató után kölcsönözhetővé tenné a filmeket 50$ körüli díjért, míg mások csak 4-6 hét elteltével biztosítanák ezt 30$ ellenében. Az Apple különösen szeretne iTunes tartalomszolgáltatásához minél frissebb filmeket hozzáadni.

A Wall Street Journal riportja szerint az Amazon és a Netflix után az Apple is jelentős összeget, pontosabban 1 milliárd $ (kb. 260 milliárd Ft) készül elkölteni tartalomgyártásra a következő évben. Ha összehasonlítjuk, akkor ennél az HBO kétszer, a Netflix hétszer többet költ éves szinten tartalomgyártásra, de az 1 milliárd $ így is elég 10 az HBO Trónok harca című, epizódonként 10 millió dolláros költségű szériájához hasonló tévésorozat előállítására. A munkára már fel is vette az Apple a Sony Pictures és a Warner Bros. egy-egy veterán vezetőjét.

A több mint 1 milliárd aktív használatban lévő iPhone/iPad eszköz mellett az Apple TV médialejátszót is értékesítő cég az iTunes alkalmazáson keresztül biztosít hozzáférést a filmekhez és TV sorozatokhoz megtekintésenként fizetve azokért. Az Apple a készülékei révén könnyen terjesztheti globálisan is eredeti tartalmait.

Az 1 milliárd dollár a Netflix költségvetéséhez képest nem tűnik olyan jelentősnek, de többé-kevésbé ugyanannyi, mint amennyit az Amazon Video költött tartalmakra az első évben. Az Apple ugyanakkor hatalmas készpénzállománnyal és éves bevétellel rendelkezik, így szükség esetén gond nélkül növelheti a tartalmak előállítására szánt költségvetését.

Kapcsolódó linkek:

Saját streaming szolgáltatást indít a Disney, filmjei lekerülnek a Netflixről
Christopher Nolan szerint „eszetlen” a Netflix filmstratégiája
Netflix: cél a hagyományos filmforgalmazási modell lebontása
Hollywoodi stúdiók a filmek korábbi otthoni elérhetősége mellett
Töretlen a streaming tartalomszolgáltatások térnyerése
Megér 50 dollárt a bemutató napján otthon is megnézhető film?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .