Óvatos plazma TV gyártók az élesedő versenyben.

1. Oldal

A tavalyi utolsó negyedévben a vártnál gyengébb keresletet mutatkozott plazmapanelek iránti, s mivel ezek javarészét ma már HDTV-kben építik, ezért a piacvezető Panasonic kivételével az összes plazma TV gyártó egyelőre kivár a beruházásokkal.

A DisplaySearch piacelemző szerint a tavalyi negyedik negyedévben (Q4’06) az előzőhöz képest (Q/Q) 4%-al csökkent a leszállított plazmapanelek mennyisége, és az előző év azonos időszakához képest is (É/É) csak 3%-os volt a növekedés. A visszaesés azért is figyelmeztető, mert egy az ünnepi vásárlási szezont is magába foglaló időszakról van szó. Ráadásul ez volt az első negyedév, amikor a plazmapanelek éves növekedése 47% alatt maradt, és ez a vártnál kisebb eredmény valamint a plazma TV-k árának folyamatos, É/É 17%-os csökkenése miatt a bevételek É/É 15%-al, Q/Q 11%-al csökkentek.

A visszaesés egyik oka, a 127 centinél (50”) kisebb képernyőméretben az LCD TV-kkel szembeni piacvesztés, a másik a 127 centinél (50”) nagyobb TV-k iránti, az észak-amerikai piacon kívüli egyelőre korlátozott kereslet. Q4’06-ban már a plazmapanelek 26%-a 127 cm (50”) vagy annál nagyobb volt, és 87%-uk HDTV felbontású.

A DisplaySearch előrejelzése szerint 2007-ben az LCD eladások 56%-al 69,7 millió egységre ugorhatnak, szemben a plazmák 33%-os 12,8 millió darabra növekedésével. Ráadásul a következő években a nagyméretű képernyők terén is ádáz csata bontakozik ki.

A legnagyobb 262 cm képátlójú plazma TV
A legnagyobb 262 cm képátlójú plazma TV


A plazmapanelek gyártói közül a Matsushita (Panasonic) egy negyedév alatt közel 10%-al növelte piaci részesedését, annak több mint 40%-át tudhatta magáénak Q4’06-ban. A cég szerint részben a síkpaneles TV-knek köszönhetik az utóbbi tíz év üzletileg legsikeresebb negyedévét, s az öt éve tartó nyereségességet. Eddig tehát bejött stratégiájuk. Annak ellenére, hogy már a plazma TV piac harmadát tudhatják magukénak, és alaposan elpáholták vetélytársaikat a versenyben – ráadásul a gyorsan csökkenő TV árak ellenére még szép profitot is bezsebelt – nem ülhetnek babérjaikon. Erre figyelmeztetnek a versenytársak eredményei is.

A világ második plazmapanel és TV gyártója az LG Q4’06-ban jelentős működési veszteséget elszenvedve jelenleg nem tervezi havi 550.000 paneles gyártási kapacitása bővítését. Ez érthető is, ha azt vesszük, hogy Q4’06-ban leszállított 580.000 panelegységgel – ez még Q4’05-ben leszállított 670.000 egységnél is kevesebb – részesedésük a korábbi negyedévi 32,5%-ról 21,5%-ra, azaz 36%-al esett vissza.

A harmadik plazmagyártó Samsung is közel 14%-al kevesebb, mindössze 560.000 panelt szállított le Q4’06-ban az előző negyedévi 650.000-rel szemben, így piaci részesedése 23,2%-ról 20,8%-ra csökkent az utolsó negyedévben. A koreai cég azonban arra számít, hogy 2007-ben plazmaszállításai 61%-al 3,7 millió egységre növekedhetnek, azáltal, hogy a 127 cm (50”) feletti szegmensben a tavalyi 23%-al szemben már 47%-al számolnak. Mivel a Samsung SDI az erősödő LCD verseny és szezonális okok miatt 2007. első felében túlkínálatot jósol, ezért nem valószínű, hogy bővítené plazmagyártó kapacitásait.

A piaci részesedését (8,9%) megtartó Fujitsu Hitachi Plasma Display Ltd sem hoz döntést jövő ősznél előbb arról, hogy épít-e egy új, immár harmadik plazma TV gyárat. Most úgy tűnik, hogy a korábban meglévő mellé múlt októberben felépített üzem még egy ideig elegendő kapacitást nyújt, ha azok kibocsátását a gyártási eljárások megújításával emelik.

A 73%-os Q/Q növekedéssel Q4’06-ban piaci részesedését 4,8%-ról 8,5%-ra növelő Pioneer megduplázta profitját a decemberig tartó negyedévben, miután értékpapírjai egy részét eladta. Ugyanakkor a cég figyelmeztetett a plazma TV eladások tervezettnél alacsonyabb eladásával kapcsolatban. A cég azt is bejelentette, hogy elhalasztja az új plazmagyár megépítését. Az idén márciusig tartó pénzügyi évben korábban tervezett 720.000 plazma TV helyett várhatóan csak 640.000 eladása teljesül.

Kapcsolódó linkek:

Panasonic: készül a világ legnagyobb plazmaképernyő gyára
2006. harmadik negyedévében a plazma TV-k harmadát a Panasonic szállította

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .