HaziMozi

A nagyfelbontású lemezformátumok háborúja csapás a TV piacra is

1. Oldal

A Blu-ray és HD-DVD lemezformátumok közötti formátumháború problémát jelent nemcsak a lejátszók gyártói és a műsoros lemezek kiadói számára, de kihatással van a csúcs televíziós készülékek piacára.
A Warner Bros. filmstúdió már bejelentette, hogy ez év végéig mindössze 1,5 millió nagyfelbontású (Blu-ray Disc és HD-DVD) lemezlejátszó készülék eladására számít az USA-ban. Ez jóval kevesebb a korábban becsült 4,5 és 6 millió darabnál. A lemezeladás bevétele várhatóan 150 millió dollár körül alakul majd, ami szintén kevesebb, az előre jelzett 250-400 millió dollárnál.

Ez persze nem nagy meglepetés. Csak néhány nagyfelbontású lemezlejátszó van a piacon. Például az egyik legfontosabb észak-amerikai kiskereskedelmi lánc a Best Buy webes kínálatában jelenleg csak három lejátszó szerepel, az 58 standard DVD lejátszóval szemben. A Blu-ray lemezek lejátszására alkalmas Sony PlayStation 3 alapos késést követően csak az év végéhez közeledve lesz kapható. Mindezek eredményeként a nagyfelbontás (HD) csak nehezen tör utat magának.

A két lemezformátum közötti, egyelőre megjósolhatatlan kimenetelű csata is visszatartja a fogyasztókat a vásárlástól. A legtöbben kivárnak, és figyelik melyik kerül ki végül győztesen. Csakhogy elemzők szerint a küzdelem még évekig eltarthat, és ez gazdaságilag sok más a nagyfelbontással kapcsolatos területet érint.

Ami a műsoranyagot illeti, mivel a nagyfelbontású TV-k és lejátszók egyelőre nem meghatározóak, ezért az ilyen tartalmak is korlátozottan állnak csak rendelkezésre. TV-n a HD jórészt sport- és hírműsorokra, valamint olyan fizetős prémium csatornákra korlátozódik, mint az HBO. Eddig kb. 100 HD-DVD és 50 Blu-ray műsoros lemez jelent meg.

Mivel kevés a műsor, ezért szerény az eddigi eladott HDTV-k mennyisége is. Jól jellemzi a helyzetet, hogy most még csak az USA háztartásainak 7%-ban van (kb. 8,5 millió) ilyen készülék. A Consumer Electronics Association kérdőíves felmérése szerint a sportkedvelők adják az eddigi eladások 60%-át. Ez érthető, mivel a kábelen vagy műholdon keresztül továbbított sportesemények a legjobb nagyfelbontású programok között vannak az elérhető műsorok között. Vannak ugyanakkor jelek, hogy a piac rövidesen megélénkülhet.

Kapcsolódó link:

Mikor ér révbe a HDTV Európában? (Kommentár)
Exit mobile version