HaziMozi

JVC DLA-HX1 a három chipes törpeóriás

Küllem, üzembe helyzés

Küllem

Egyet mindenképp leszögezhetünk a JVC DLA-HX1-ről: nem a külseje alapján fognak beleszeretni a vásárlók. Annyira kommersz és annyira „projektoros”, hogy az ember nem akad meg a csodálásában, hanem csak arra vár, hogy bekapcsolhassa. Persze praktikus rajta minden, a fekete szín, a csatlakozók elhelyezése, az optika kezelése. Sőt a praktikát olyan szintig fokozták, hogy egy hordozó fület is kapott a gép, holott aki ilyet vesz otthonra, annak illene az első körben felszerelni a plafonra. Valószínű az DLA-SX21-esből maradt ez így.

dla_hx1_600.jpg

Amin talán változtathattak volna, az a szellőztetés. Az DLA-SX21-nél nem volt cél az alacsony zajszint, de egy házi-mozi vetítőnél igenis lényeges. Hátul szív és a lencseoldalon fúj, de sajnos kissé hangosabban, mint ahogy elkényeztetett fülünk azt megszokta.

Az optika kellemesen nagy méretű, ami bizalomra ad okot. A jó minőségű kép egyik záloga ez. A zoom és a fókuszállítás kézzel történik, egy a lencse mögött elhelyezett fedőlapi nyíláson keresztül.

Üzembe helyezés

Időzzünk el kicsit a csatlakozópanelen (eközben szakértők elégedett bólogatása megengedett). Az 5 db BNC már eleve kivált egy csomó érzelmet, hiszen ilyet csak professzionális berendezéseken látunk. A legkülönfélébb típusú és mindenkor a legjobb minőséget ez a kapcsolat biztosítja. Ha csak hármat használunk fel belőle akkor lehet komponens videó (Y, Pb/Cb, Pr/Cr), négy esetén RGB-S számítógépes jel, ahol a vízszintes és függőleges szinkronjelek összevonva, vagy RGB-HV, ahol szeparálva érkeznek. Ezzel a felülettel elérhető, hogy megfelelő kábel alkalmazásával sokkal messzebb lehessen a jelet vezetni, mint hagyományos VGA kábelen. Persze ilyen csatlakozó is akad, ez már hagyomány. Aztán a felső sort egy DVI-D csati zárja. Akik szeretnének átlépni a digitális/analóg átalakításokon és élvezni ennek minden minőségi előnyét – a HDCP másolásvédelmi dekódolás révén persze a video jelre vonbatkozóan is – azok örülhetnek hiszen ez a jelbemenet erre szolgál.



Folytassuk az alsó sorral. Kompozit és S-video aljzatokkal találkozunk, bár gyanúnk, hogy aki ennyi pénzt kifizet a vetítőért, az nem ezeken keresztül fogja a képforrást csatlakoztatni.

A fenti csatlakozókon keresztül a jelkompatibilitás szinte teljes (480p, 720p, 1080i, 1080/24Fps-30Fps, 1035i, NTSC, PAL, SECAM, NTSC4.43, VGA, SVGA, XGA, WXGA+, SXGA/SXGA+).

Folytatásként vezérlő-portokat láthatunk, két RS-232-es aljzat formájában, melyekből az egyik be- a másik kimenet. Fűzni lehet tehát több vetítőt, bár nyilván erre ritkán kerül sor. A vezérlő-porton minden alapfunkció irányítható, ha központosított, vezérelt otthoni moziról van szó (AMX, Crestron, stb.), de számítógépre kötve a vetítő beállításai is bővített formában állnak rendelkezésünkre.

A sornak nincs vége. Jön egy kis-jack a kábeles távirányító kapcsolatnak (ha esetleg nem lát rá az infra a készülékre, akkor se essünk kétségbe), majd egy ugyanilyen hang bemenet (végszükségre) és egy 12V-os vezérlőkimenet. Ez utóbbi egy un. képernyőtrigger, ami arra szolgál, hogy projektor ki- és bekapcsolásnál kiküld egy jelet a motoros vászonnak vagy függönynek, ami ennek megfelelően végzi a dolgát.

Csatlakozzunk hát kedvünkre, van miből válogatni!
Kapcsoljuk is be a masinát. A fényről egy 250W-os NSH izzó gondoskodik, ami 1000 ANSI Lumen fényerőre képes. Az izzó nagyjából 2000 óra élettartamra van ítélve, ára kb. 150 ezer forint körül mozog.

Menü és teszt

Menü

Azt hinnénk, hogy egy ilyen tudású vetítő menüje kétségbeejtően bonyolult. A valóság viszont nem ez. A JVC DLA-HX1 menüje egyszerű, jól áttekinthető és hamar kitanulható. A szokásos beállításokon felül egyedül a színhőmérséklet állítás az egyetlen plussz, amelyen belül a három alapszínt is külön-külön állíthatjuk.

A távirányítóról ugyanazt a jellemzést lehetne elmondani, mint a menüről. Egyetlen hátránya, hogy – mivel ez is az DLA-SX21-ből jött át – a gomboknak nincs háttér-világítása, pedig egy házi-mozi vetítőnél ez alapvető kényelmi szolgáltatás volna. Ha valaki „bevágja” a funkciókat, akkor biztosan lehet vakon is navigálni, de ezen nem kellett volna talán spórolni.

A technológia

Ássunk kicsit a dolgok mélyére, hiszen leggyakrabban LCD és DLP vetítőt szoktunk tesztelni, a LCOS technológiába sorolható D-ILA® pedig e kettő ötvözete. Az LCD problémája ugye elsősorban a pixelek közti nagy távolság. Ennek kiküszöbölésére találta ki a JVC néhány éve a D-ILA® (Digital Direct Drive Image Light Amplifier) technológiát. Itt az egyes pixelek vezérlő elektronikája a fényvisszaverő felületű pixelek alatt helyezkednek el, melyek így igen szorosan egymás mellett sorakoznak. Az adott pixel visszaverő felületéről a felette megfelelő módon polarizált folyadékkristály esetén a fény visszaverődik vagy nem. Az így létrehozott képen nincs „rács effektus”, a felület fényhasznosítása eléri a 93%-ot. A technológia előnyei különösen videojel esetén érvényesülnek.



A jellemzően igen nagy felbontás (1,1 MPixel 16:9 WXGA-PLUS 1400×788 pixel) mellé kimagasló színvisszaadást és árnyalatgazdagságot biztosító 10 bites gammakorrekció, továbbá a JVC D.I.S.T. (Digital Image Scaling Technology) progresszív képfrissítési és képskálázási jelfeldolgozó technológiája társul, melyek révén nagyfelbontású képek remegés és vibráló élek nélkül jelennek meg a vásznon.


Teszt

A JVC DLA-HX1 3 chipje miatt sokat várunk a színektől, hiszen itt színtárcsa nélkül, az izzó fényét 3 alapkomponensre bontva és azokat egyenként modulálva alakul ki a kép. Nem is csalódunk. A pixeltávolság minimális, a felbontás nagy, a színek eredetiek. Kiindulásnak nem is rossz.

Elő hát a tesztábrákkal. A színskála valóban döbbenetesen jó! Az átmenetek is varázslatosak, az emberi bőr színe teljesen valósághű. Minden tekintetben felülmúlja a várakozásokat. A kontraszt lehetne nagyobb is, az ígért 800:1 szemrevételezés alapján reálisnak mondható, de ilyen vetítőnél hiányérzete lesz tőle az embernek.



Ennél viszont nagyobb problémát is felfedeztünk. A pixelek sajnos nem voltak tökéletes „takarásban”, vagy szaknyelven hibás volt a konvergencia. Gondoljunk bele, hogy mennyire finom munka három, alig több mint 3,5 cm átlójú panel összehangolása úgy, hogy mindegyiken egy bizonyos képpont pontosan ugyannoda tükrözze a rávetülő fényt.

A mi általunk tesztelt vetítőn sajnos ez nem sikerült, vagy a szállítás folyamán kapott olyan ütést, hogy elmozdultak a panelek. A fekete fehér, nagy felbontású fotókon és tesztábrákon ezért az információ jellegéhez mérten vagy lilás, vagy zöldes árnyékok jelentek meg. Érdemes ellenőrizni, vagy a forgalmazó segítségét kérni ilyen esetben.

Film nézésénél ez nem zavart bennünket, csodáltuk a látványt, ami valóban lenyűgöző.

A várakozásoknak megfelelt a vetítő, érdekes volt olyan technológiát vizsgálni, amivel még nem volt dolgunk. Néhány apróságtól eltekintve bátran kijelenthetjük, hogy a jövő egyik sikeres technológiájával volt dolgunk. Reméljük a fejlődés és a gyártás folyamán tovább tud javulni, miközben az ára még lejjebb szorul.
Exit mobile version