HaziMozi

SANYO PLV-Z2

Küllem; optika

Nagy várakozás előzte meg a SANYO PLV-Z2 eljövetelét, hiszen az előd (a Z1) igen jól szerepelt mind a hazai, mind a külföldi piacokon, nem különben a tesztlaborokban.
Küllem

Kicsomagolás után mintha a SANYO PLV-Z1283 köszönne ránk új ruhában. Ha színekben nem is, de formájában mindenképp ugyanaz. Ha alaposabban szemügyre vesszük őket, akkor kitűnnek az apró részletbeli különbségek, az itt-ott megjelenő kellemes díszítőelemek, vagyis a részletgazdag kidolgozás, amelyekben az előd nem volt túl erős. A lehajtható frontpanel és a mögötte megbúvó lencse már ismerős, akárcsak a hátlapi gombok vagy a csatlakozófelület. A stabil elhelyezést követően, a források bekötése után már csak el kell indítani a masinát. Megtehetnénk a távvezérlővel is, de valahogy vonzza az ember ujját a vetítőn található gomb, amely drágakőként illeszkedik az egységbe.

Z1 és Z2

Optika

Mint említettük, a lencse a lehajtható frontpanel mögött helyezkedik el. Ez jó védelmet biztosít az optikának, bár tény, hogy ha le van hajtva, fél az ember, hogy véletlenül letöri. A panelt egy kis kapcsolóval is ellátták, így egyrészt nem engedi bekapcsolni a projektort, ha nincs kinyitva, másrészt a becsukása egyenlő a kikapcsolással, ezzel téve kényelmesebbé a használatot.


Ami talán ennél is fontosabb, az a lencsemozgatási funkció. Eddig többnyire drágább készülékeknél találkozhattunk ezzel a megoldással melynek lényege, hogy a lencsét az eredeti vetítési tengelytől némileg fel-le, illetve oldalirányban elmozdítva a vetített kép helyzetét képaránya és geometria torzulás nélkül változtathatjuk meg.

A SANYO PLV-Z21449 esetében (akárcsak a SANYO PLV-Z1283-nél) erre lehetőség nyílik. Nagyobb társainál ezt motoros mozgatással, jelen esetben pedig az élesség (fókusz) és a képméret (zoom) funkciókhoz hasonlóan kézzel tehetjük meg mindezt, az alacsony tömeg és ár megtartása érdekében.

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy az ideális vetítési tengelytől – amely a kép középpontján áthaladó merőleges – a SANYO PLV-Z21449 a kép magasságának megfelelő mértékben fel és le, a kép szélességének fele mértékben jobbra és balra bármerre eltéríhető. Mi ebben a nagy kunszt? Hát az, hogy mindezt a képet torzító digitális trapézkorrekció nélkül tehetjük meg, jelveszteség nélkül.

A SANYO PLV-Z21449 lencséjének másik nem szokványos képessége, hogy változtatható írisszel (aperture) rendelkezik, mellyel beállítható a környezeti fényviszonyoknak és egyéni ízlésnek legmegfelelőbb kontraszt illetve fényerő, természetesen egymás rovására. A nyílás zárásával ugyanis növekszik a kép kontrasztja, de természetesen csökken annak megvilágítása és viszont. Ez a megoldás nem azonos az alacsonyabb lámpa izzítású (Low Lamp) üzemmóddal, mely további 20%-al csökkenti a fényerőt, de möveli a lámpa élettartamát.

Üzembehelyezés

Nagy várakozás előzte meg a SANYO PLV-Z2 eljövetelét, hiszen az előd (a Z1) igen jól szerepelt mind a hazai, mind a külföldi piacokon, nem különben a tesztlaborokban.
Üzembehelyezés

A csatlakozófelületnél nem állunk meg csodálkozni, természetesnek vesszük a látottakat, duzzognánk is, ha hiányozna valamelyik. Van itt kérem minden, kompozit, S-video és YUV komponens bemenet, illetve számítógéphez, SCART RGB-hez (opcionális adapterkábelen keresztül) vagy digitális RGB videojelhez DVI-I interfész is. A vezérléstechnológiáknak hódolók ezen felül egy 8-pólusú Mini-DIN csatlakozót üdvözölhetnek.


Mielőtt összekötnénk a DVD-vel masinánkat, érdemes a forrást is megvizsgálnunk atekintetben, hogy felnőtt-e a feladathoz. A SANYO PLV-Z21449 ugyanis progresszív videojeleket (480p, 576p, 720p) is képes fogadni, ami egyáltalán nem elhanyagolható fegyvertény, ha tényleg jó képminőséget szeretnénk. Ha ez csak a következő lépcső lesz a jövőben, akkor természetesen váltott-soros jelet (480i, 575i, 1035i, 1080i) is fogad a vetítő, amit saját konvertere alakít át az LCD-k számára progresszív képpé.

Mi komponens videó csatlakoztatást és progresszív képfrissítésű forrást használtunk a teszthez (külföldi tesztek szerint a váltott-soros jelnél láthatóak alig észlelhető képi mellékhatások és a progresszív bemenőjel élesebb és stabilabb képet biztosít).

Az üzembehelyezést segítendő egy újdonsággal állt elő a gyártó a hűtés tekintetében is. A SANYO PLV-Z21449 hátul és a fenekén szívja be a hideg és kétoldalt fújta ki a meleg levegőt, így bátran tehetjük a hátfalhoz közel a minél nagyobb képméret érdekében (persze ha szükséges), hiszen nem fog felforrósodni és kikapcsolni a berendezés. Persze ez csak ennél a modellnél nagy szám, egy ideje több gyártó a lencseoldali „kilélegzésre” esküszik.

A teszt

Nagy várakozás előzte meg a SANYO PLV-Z2 eljövetelét, hiszen az előd (a Z1) igen jól szerepelt mind a hazai, mind a külföldi piacokon, nem különben a tesztlaborokban.
Teszt

Nemcsak az üzembehelyezés terén, de a képminőség érdekében is mindent latba vetett a gyártó. Lássuk a SANYO receptjét! Végy 3 darab 0,7 colos poliszilícium LCD-t, egyenként 1280×720 pixeles felbontással, tégy hozzá egy 130 W-os UHP izzót, néhány remek műszaki megoldást és gondos mérnöki munkát és máris kaptunk egy 800 ANSI lumen fényerejű és 1300:1 kontraszttal bíró projektort, ami igen becsületesen hangzik.

Ez a felbontás már tökéletesen feledteti az LCD projektorokra korábban jellemző pixelezettség problémáját. Ha közelről nézzük a SANYO PLV-Z21449 vetített képét, akkor persze még láthatóak az egyes pixelek és a köztük lévő rések (a csirkeháló), de a kép szélességének 1,15-szörösét meghaladó távolságból már nincs szem, mely észlelné mindezeket.

Ehhez jön még a vadonatúj írisz funkció, amelynek zárásával nemcsak a kontraszt, de az egyes pixelek élessége is nő, így a mélységélesség érzete is javul. Mindennek a tetejébe pedig dukál egy 3D-AUCC (Automatic Uniformity Correction Controller) rendszer, amelyet eddig szintén csak a nagyon drága vetítőknél építettek be. Feladata az állandó finomhangolás, amellyel optimalizálja az aktuális színeket az érzékenyebb területeken, mint például az emberi bőrszín.



A kép értékelése előtt egy pillantást vetünk a menüre, melyről el kell mondani, hogy nem sok különlegességet tartogat, apróbb módosításokat enged, de talán nincs is rá szükség. Ezt állapítottuk meg ugyanis a tesztanyag levetítése során.

A színek kitűnőek. A bőrszínek hitelesek, a napfényben fürdő fű túltelítettségtől mentes természeretes zöld, a pirosak és narancsok jól definiáltak és megkülönböztethetőek, természetesen mindezt a kategóriához méretezett szemmel kell érteni. A SANYO PLV-Z21449 azon kevesek közé tartozik ebben az árkategóriában, mely a teljes színspektrumban természetes és valóságos színeket mutat.

A kontraszt kiváló és az LCD projektorok között kiemelkedő. Ez utóbbi nagyon fontos. A DLP pártiak legfőbb érve eddig az LCD-vel szemben a gyenge kontraszt volt. Ezek után új ideológia után kell nézniük, mert a SANYO PLV-Z21449 tényleg meggyőző. A kontraszt elegendő az árnyalatok részleteihez és a fekete szint is megfelelően mély ahhoz, hogy a kép világos részei ragyogjanak.

A képen egy apró konvergencia-problémától eltekintve (ami a piros panel kis elcsúszását jelenti) nem találtunk semmi kivetnivalót. Sőt!

A vetítő lámpáját a megfelelő menüponttal takarékos üzembe is kapcsolhatjuk, ez esetben esik a fényerő, de tovább javul a kontrasztérzés és – most tessék figyelni! – 24 dB-re csökken az üzemzaj. Ez már olyannyira csekély, hogy komolyan kell hozzá fülelni, hogy filmnézés közben meghalljuk.

A várakozásunk nem volt hiábavaló. Régen láttunk már ilyen jól összerakott, és technikailag ennyire felvértezett házimozi vetítőt ebben a kategóriában. WXGA vetítőt 1300:1-es kontraszttal, és egy messzemenően elégedett tesztcsapattal a háta mögött ennyiért? Titkon várjuk a konkurencia lépéseit…
Exit mobile version