HaziMozi

Tovább csökkentek a plazmapanel kiszállítások

1. Oldal

A DisplaySearch piackutató jelentése szerint éves összehasonlításban az idei első negyedévben (Q1’09) is csökkent a plazmapanel piac, csakúgy, mint az előzőben, s ez a továbbra is gyenge keresletnek és néhány márka kivonulásának tudható be.
A világgazdasági nem túl rózsás állapota miatt a világpiaci kereslet gyenge maradt, és a 2008 javarészében erős növekedést követően egymás után immár a második negyedévben csökken éves összehasonlításban (É/É) a kiszállított plazmapanelek mennyisége. A DisplaySearch legfrissebb jelentése szerint az előző negyedévhez képest (Q/Q) 28%-kal, az előző évi (Q1’08) 3,5 millióról pedig É/É 22%-kal 2,8 millió egység alá csökkentek a Q1’09-ben szállítások. A visszaesés leginkább a 82 centis (32”) modellek 2009-es forgalomból való kivonásának tudható be, de még a 106 és 127 centis (42 és 50”) panelek szállítása is esett Q1’09-ben. Néhány márka, mint a Pioneer az első negyedévben jelentette be, hogy kiszáll a plazma TV üzletből, míg más márkák úgy döntöttek figyelmüket a plazma helyett csak az LCD TV-kre koncentrálják, mint az észak-amerikai piacra koncentráló Vizio. A márkák számának zsugorodása eredményeként a vártnál is gyengébben alakultak a szállítások.

Az első negyedév eredményeiben persze számos más folyamat ismerhető fel. A kiszállított 127 cm (50”) feletti panelek részaránya a Q4’08-beli 30%-ról új csúcsot elérve 33%-ra emelkedett Q1’09-ben, ahogy a 82 centis (32”) piac leült, és a plazma TV márkák erre a képméretre kezdtek el koncentrálni, amely még mindig versenyképesebb árakat kínál, mint az LCD-k. Q1’09-ben a 1080p felbontású panelek részesedése enyhén csökkent a Q4’08-beli 25%-ról, 22%-ra, mivel a gyártók igyekeztek alacsonyabb árú termékeket, 106 és 127 centis (42 és 50”) 720p felbontású modelleket kínálni a mindinkább ár érzékennyé váló fogyasztóknak. Ahogy a 82 centis (32”) panelek aránya csökkent, úgy növekedett jórészt a a 127 cm-es (50”), kisebb részt a 106 cm-es (42”) panelek részesedése. A 117 centis (46”) panelek mennyiségi részaránya továbbra is nehezen növekszik 3% fölé, s ennek két oka van. Egyrészt a 106 és 127 centis (42 és 50”) HD felbontású termékek ára nagyon vonzó, másrészt a versenytárs 117 és 119 centis (46 és 47”) 1080p LCD-k ára hasonló a 117 centis (46”) 1080p plazmákéhoz, s ez korlátozza a növekedést.

Még a mennyiségi visszaeséshez képest is rosszabb volt a plazmapanelek szállításából származó bevételek 36%-os É/É csökkenése, ami a még erősebb kereslet-visszaesés megállítása miatt szükségessé váló árzuhanás következménye. A Panasonic kivételével majdnem minden plazmapanel gyártó felfüggesztette kapacitásbővítő beruházásait, és a nagyobb fényhatásfokhoz valamint a meglévő üzemek hatékonyabb termeléséhez szükséges technológiai fejlesztések lesznek a legfontosabb befektetési területek, hogy fenntartsák a versenyképességet a költségeket tekintve az eljövendő LCD gyártókapacitások bővülésével szemben.

Plazma_stat_Q1_09.jpg
Q1’09-ben a plazmagyártók közül mennyiséget tekintve a Panasonic az első 37%-os részesedéssel, a Samsung SDI 31%-kal a második, majd az LGE következik 26%-kal. Mivel a Hitachi és a Pioneer 2009-ben felhagy a plazmapanelek előállításával, három nagyobb plazmagyártó marad az iparágban. Ahogy a fenti táblázat mutatja a bevételi rangsor is azonos, a Panasonic vezetésével, mely nagyobb 1080p panelválasztékának köszönhetően egy kicsit nagyobb előnyre tett szert. A Samsung SDI és az LGE is gyorsan növeli azonban 1080p panelgyártását. Csak a Panasonic volt képes a kategória átlagánál lassabb bevétel-visszaesést elérni, az LGE és a Hitachi esetében ez É/É 50% felett volt.

Kapcsolódó linkek:

2008 végén már csökkent a TV világpiac és a bevételek is
A plazmapanel kiszállítást is érinti a gazdasági visszaesés
Az LCD TV bevételek jelentős visszaesése várható 2009-ben
2008 harmadik negyedévében még növekedett a TV világpiac
Exit mobile version