HaziMozi

CES 2009: kisebb várakozással, kevesebb résztvevővel

1. Oldal

Az idén január 8-11. között megrendezésre kerülő Las Vegasi Consumer Electronics Show (CES) szórakoztatóelektronikai kiállításon a cégek igazi technológiai újdonságot és látványosságot nem ígérnek a jóval szerényebb számú látogatónak.

A 2009-es CES kiállítást sem hagyja érintetlenül a gazdasági válság. A szerényebbnek ígérkező idei seregszemlén a szervező Consumer Electronics Association (CEA) előzetes várakozásai szerint a tavalyi 141.000 résztvevővel szemben idén 8%-kal kevesebben, kb. 130.000-en vesznek majd részt, független elemzők szerint azonban az sem lenne meglepetés, ha akár egy évvel korábbinál ötödével is kevesebben látogatnának most Las Vegasba a fogyasztói elektronikai üzletág miatt.

De a cégek is, mint például a Panasonic és a Sony kevesebb embert küldenek a kiállításra, csökkentik vagy feladják korábbi kiállítási területeiket, és a kevésbé drágább szállodákat részesítik előnyben, vagy új eszközöket keresnek marketing üzeneteikhez, melyek jobban megfelelnek a nehéz gazdasági időknek. A show jellegének megváltozása tehát jelzi, hogy miként érinti a recesszió az utóbbi tíz évben zavartalanul növekvő globális szórakoztatóelektronikai iparágat.

A Panasonic, mely egyike volt az első CES kiállítóknak, és a legnagyobbak között van ma is, idén lemond a színpadias szórakoztatásról, hogy a sokkal pragmatikusabb prezentációkra koncentrálhasson, melyek jobban segítik a kiskereskedőket termékeik értékesítésében. Bob Greenberg a Panasonic márka marketingért felelős alelnöke szerint: „Nem gondoljuk, hogy ez a gazdasági környezet a legjobb idő a dalra, táncra és szórakoztatásra”.

A cégek számára az idei CES tehát sokkal inkább stratégiai célokat szolgál, s alkalmazottaikat meghatározott céllal küldik a rendezvényre. Vannak vállalatok, melyek a kiállításon meg sem jelennek, csak találkozókat, és termékbemutatókat tartanak egy szállodában.

Ellentmondásos módon a CEA számára nem probléma a kiállítás jellegének megváltozása. A szervezők egyenesen üdvözlik a látogatók számának csökkenését, mely a 2006-os csúcsévben elérte a 152.000 embert, és megpróbálják a korábban hatalmasra duzzadt kiállítást könnyebben áttekinthetővé tenni. A nem az iparágban dolgozókat például a november 1-jei jelentkezési határidő lejártával már 100 dolláros (kb. 19.000 Ft) regisztrációs díjjal riasztják el a kiállítástól. A cégek legfontosabb találkozásaikat, megbeszéléseiket azonban továbbra is a CES-re tervezik, mely még mindig az USA legnagyobb technológiai show-ja.

Az idei kiállításon teljesen új technológiai megoldásokat valószínűleg nem vonultatnak fel a cégek. Lesznek nagyon vékony és igen kevés energiát igénylő plazma és LCD TV-k, utóbbiak egyre inkább LED-es háttérvilágítással és egyre nagyobb képfrissítési frekvenciával, na és persze mind nagyobb OLED képernyők – a Sony valószínűleg elhozza 69 centis (27 inch) képátlójú XEL-2-es modelljét, a Samsung pedig egy 127 centis (50 inch) OLED képernyőt. Minden bizonnyal újabb és tökéletesebb 3D, valamint 4K és 8K szuperfelbontású képmegjelenítő megoldások is láthatóak lesznek a show-n.

A Blu-ray formátum továbbélését bizonyítják majd az újabb generációs feltehetően a korábbinál olcsóbb, de akár már internetes video stream lejátszásra is alkalmas BD lejátszók. Az optikai lemezformátum versenytársaként pedig a CES-en mutatkozik be egy olyan médiaterjesztési rendszer, mely a pénzkiadó automaták mintájára utcai kioszkokat használ, ahol zenéket és később akár HD minőségű filmeket lehet letölteni egy SD memóriakártyára, amit aztán különböző asztali készülékek vagy TV-k képesek lejátszani. Talán nem meglepő, de a megoldást a formátumháborút elvesztő és a flash memóriák gyártásában érdekelt Toshiba támogatja.

Kapcsolódó linkek:

Az LCD TV bevételek jelentős visszaesése várható 2009-ben
Panelgyártó kapacitásokat állít le az LG és a Sharp
OLED: új technológiák a hatékonyabb és olcsóbb képernyőkért
Sony: gyárbezárások elbocsátások
Exit mobile version