HaziMozi

Dolby Atmos: a forradalmian új surround mozi hangformátum

1. Oldal

A Dolby nemrég Las Vegasban bemutatott új Atmos hangtechnológiájával a mozikban megszólaló hang elmúlt 20 évének legfontosabb megújítását tűzve ki célul, a hangélmény tökéletesítése mellett új eszközt nyújtva a filmkészítők számára is.


A Dolby nemrégiben jelentette be új Atmos audió platformját, ami az eddiginél sokkal természetesebb és valóságosabb hangteret ígér a mozikban. A Dolby Atmos ezt elsősorban a meghajtható maximálisan lehetséges 64 hangsugárzóval éri el. Ezek közül a vetítővászon mögött az eddiginél kettővel több front sugárzót, a vászonhoz közel oldalt további „Side Surround” sugárzókat helyeznek el, a mennyezetről pedig úgynevezett „Top Surround” hangszórókat függesztenek a nézőtér fölé. Ráadásul a hangok nem csupán a surround hangsugárzók egy-egy csoportján szólaltathatóak meg, hanem ezen hangsugárzók között a hang úgymond panorámázható, azaz bármelyikükön egyenként is. A dolog lényege, hogy a nézők például hallhatják amint egy csivitelő madár körülöttük és a fejük fölött repked, és pontosan érzékelhető a madár helyzete.

Dolby_ATMOS.jpg
A „Dolby Atmos évek óta a legjelentősebb innovációnk, és a mozi szórakoztató hangjának jövőjét reprezentálja” mondta el Kevin Yeaman a Dolby Laboratories elnök-vezérigazgatója. „Hasznosítottuk mély ismereteinket arról, hogy az emberek miként hallják és tapasztalják meg a hangot, a filmkészítőket, stúdiókat és mozisokat új technológiával vértezve fel, ami átalakítja a történetmesélést.”

Az Atmos nagy változás a filmkészítők számára is, mivel a technológia segítségével a mozi hangsávja hibrid módon hozható létre kombinálva napjaink csatorna-alapú keverési metódusát a „dinamikus audió objektum-alapú keveréssel”. Ennek lényege az, hogy nemcsak egyes csatornák hangja keverhető, hanem diszkrét hangelemek (ezeket nevezik audió objektumoknak) kezelhetőek a technológiával meta-adatok hozzárendelésével megadva azok helyzetét a hangtéren belül. Az eljárás jelentős szabadságot kínál a filmhang készítői számára a hanghatások hangtéren belüli elhelyezése tekintetében. Technikailag a Dolby Atmos egyidejűleg akár 128 tömörítetlen audió bitfolyamot (stream) támogat, ami lehet csatorna vagy audió objektum, és ezekből állíthatják elő az akár 64 hangsugárzó meghajtására szolgáló jeleket.

Egy ideálisan paraméterezett hangrendszerű moziban a Dolby Atmos a közönséget körülölelő, a képpel tökéletes illeszkedő valóságos hangteret képes létrehozni, bár kétségtelen, hogy ez jelentős többletköltséggel járó beruházást igényel. Emellett a filmforgalmazók és mozisok is boldogok lehetnek, mert az Dolby Atmos az ígéret szerint egyszerűsíti a terjesztést és optimálisan szólaltatható meg a vetítőtermek jelenlegi 5.1 vagy 7.1 csatornás hangrendszerein is.

Az viszont egyelőre valószínűtlen, hogy az Atmos egyhamar a házi-mozikban is használatossá válik. Bár nyilván akadhatnak olyanok, akik hajlandóak egy igazi mozi felépítésére költeni otthonukban, de a Dolby célja a nagyobb moziláncok felszerelése az Egyesült Államokban, Európában, Kínában és Japánban. Ha minden jól megy 2013 végén már több filmszínházakban működik teljes Dolby Atmos hangrendszer, az első Atmos formátum szerint kevert film a Disney/Pixar Brave viszont ezen a nyáron elkészül.

A konkurens DTS sem tétlenkedik, amit az is jelez, hogy felvásárolta az SRS Labs céget, a mozik új térhatású hangszabványának kidolgozását célul kitűző 3D Audio Alliance (3DAA) szövetség kezdeményezőjét és a Dolby Atmos-hoz hasonló SRS Circle Cinema 3D audió formátum kidolgozóját.

Kapcsolódó linkek:

Auro-3D: egy új, akár 13.1 csatornás mozi hangrendszer
DTS: jön a térhangzást 11.1 csatornára bővítő Neo:X
3DAA: a térhangzás újraértelmezése
Dolby: magassági dimenzió a Pro Logic IIz-vel
Exit mobile version