HaziMozi

A nagyágyúk

SONY Qualia 004



Bár többségünknek nem lehet például saját luxusautója, azért még élvezettel beszélünk róluk. Természetesen a házi-mozi projektorok között is vannak olyan modellek, melyek a vastagabb pénztárcájú felhasználóknak készülnek.

Itt van mindjárt a SONY Qualia 004. A SONY – mint az egyik legnagyobb, hagyományos LCD panel gyártó – ebbe a projektorba építi be először idei újdonságát az SXRD-t (Silicon Crystal Reflective Display), a DLP-hez hasonlóan reflektív elven működő, de továbbra is folyadékkristály technológiát alkalmazó csodát.

SONY Qualia 004 kepalairas=SONY Qualia 004

Ez a folyadékkristály alapú új, molekuláris anyagot tartalmazó panel a rendkívüli pixelsűrüség miatt kiváló optikai teljesítményt nyújt. Jelenleg ennek a projektornak a képalkotó paneljein a legparányibbak az egyes pixelek – az osztásköz 9 mikron – és legkisebb (0,35 mikrométer) a képpontok közötti távolság, ami a képalkotás és fényhasznosítás szempontjából meghatározó. A folyadékkristályos anyag és a rendkívül kicsi cellatávolság miatt rendkívüli alacsony a fekete szint (szóval nagyon fekete a fekete), a gyorsabb pixel-vezérlésre adott válaszidő (5 msec) miatt pedig hihetetlen a projektor kontrasztja is. Összesen hatmillió képpont alkotja a képet a három – mindössze 0,78” (kevesebb, mint 2cm) átlójú – SXRD panelen, egyenként 1920×1080 pixel felbontásban.


A házimozi piacra szánt készülék kontrasztja a gyári adatok szerint 3000:1, a fényforrás egy Xenon lámpa, melynek fényspektruma közelebb esik a természetes fényhez (6500 Kelvin), mint az UHP lámpáké. A fényerőre vonatkozóan, nem hivatalosan 1500 lumenes érték kering. Az optikai szerkezetet a színeltolódás elkerülése és az egységes színek érdekében úgy tervezték, hogy az egyes alapszínek (vörös/zöld/kék) megvilágítási útja azonos legyen.

A projektor képének beállítását természetesen függőleges és vízszintes lencse elmozdítás (Shift) és az optikát motorosan mozgató zoom és fókusz teszi kényelmesebbé.




A SONY Qualia 004 alkalmazza a már jól ismert Cinema Black Pro technológiát is, amely egyszerre szabályozza a lámpa és az írisz állását. Az installációhoz három (wide, mid, tele)Carl Zeiss féle Vario-Sonnar® zoom lencséből választhat a tehetős tulajdonos által megbízott rendszerintegrátor (mert ilyen projektort már házilag nem tanácsos beüzemelni). Az SXRD paneleket képességeihez illő a 10-bites videó DSP és a 12-bites panelmeghajtó elektronika, mely minimális videó zajt és gazdag színárnyalatokat garantál. A 3D Gamma korrekció precizitására jellemző, hogy az a kép több mint 6000 pontján vízszintesen és függőlegesen ellenőrzi és analizálja a kép világosságtartalmát még igen kiszintű jelekkel a sötét területeken is.

A csatlakozók a Sony Qualia 004 fenekén találhatóak, hogy plafonra szerelve minél jobban rejtve maradjanak a kábelek. Digitális videó összeköttetésre természetesen <bHDMI> és <bDVI-D> szolgál, de van itt USB és Ethernet (CAT5) csatlakozó is a termék Internetes info oldalának elérésére. Analóg videó bemenetként komponens, S-video és kompozit csatlakozók szolgálnak.


A projektor elnevezése egyébként latin eredetű, a „qualia” szó minőséget jelent, s várhatóan ezér a minőségért kb. 6 millió forint körüli összeget kellene leszurkolni.

SANYO PLV-HD10



Bár többségünknek nem lehet például saját luxusautója, azért még élvezettel beszélünk róluk. Természetesen a házi-mozi projektorok között is vannak olyan modellek, melyek a vastagabb pénztárcájú felhasználóknak készülnek.
A SANYO PLV-HD10 projektor a jó öreg poliszilikon LCD technológiát alkalmazza. A Sony Qualia-004-val megegyező 1920×1080 pixel felbontású TFT LCD panelek (3 db) mérete jóval nagyobb, (1,65” azaz 4,2 cm az átlóban mérve), ami nem feltétlen baj, inkább a technológia sajátja. A készülék nagy újdonsága az említett felbontás, mivel LCD projektorban eddig ilyet még nem készítettek.

A fényerő – négy darab 250W-os UHP lámpa jóvoltából – 6000 ANSI lumen, amihez jó nagy vetítővászon és ennek megfelelő méretű szoba, sőt inkább egy mozi-terem dukál. A gép mérete is ezt sugallja, hisz ki cipelne át akár a szomszéd esti bulijába egy 37,5 kilós, 80cm hosszú szörnyeteget. A kontraszt értéke 1000:1, ami kiemelkedő az LCD projektorok között, s ezt egy új, un. mikro-lencsés optikai rendszernek köszönheti. A mikro-lencséket a három LCD panel mindenegyes pixeljébe beleintegrálják, így növelve a fényáteresztő képesség hatékonyságát és ennek eredményeként jelentősen fényesebb képeket hoznak létre.

Az ebben a kategóriában természetes, hogy a vetítőhöz külön kell megvenni a felszereléséhez legmegfelelőbb lencsét (9 különböző fix vagy zoom közül választhatunk), melyeken a kép motorosan nagyítható-kicsinyíthető (már amelyiket lehet) ill. függőlegesen és vízszintesen „eltolható” a vetítés tengelyétől.

A PLV-HD10 színvisszaadásának rendkívüli színhűségéről a 6500º K színhőmérsékletű optikai rendszer és egy újonnan kifejlesztett 12-bites progresszív képfrissítés áramkör jóvoltából ugyancsak kiváló HDTV képalkotás gondoskodik. A 30-bites színfeldolgozás, a 2-3 pulldown, és a 1080 váltott-sorosból progresszívbe konvertálás a mozgóképek előállítását is magas szinten valósítja meg.

Az opcionálisan kialakítható és a vetítőtől elkülöníthető interfészpanelen HD-/SD-SDI, <bDVI-D> (HDCP-vel), RGB H/V Video (5xBNC), Farudja Video, LAN hálózati vezérlő/adminisztrátor csatlakoztatás hozható létre.

Az már csak hab a tortán, hogy a PLV-HD10 képes logo fájlokat tárolni, melyeken a saját mozielőadásaink egyedi képi megjelenésével szórakoztathatjuk a nagyérdeműt, feltéve hogy ki tudjuk fizetni a 22,9 millió forintos listaárat, ami azért vad fantáziánknak némiképp határt szab.

SANYO PLV-HD10

JVC DLA-HX1



Bár többségünknek nem lehet például saját luxusautója, azért még élvezettel beszélünk róluk. Természetesen a házi-mozi projektorok között is vannak olyan modellek, melyek a vastagabb pénztárcájú felhasználóknak készülnek.
D-ILA. Talán kevéssé ismerős ez a betűszó, ami egy digitális képmegjelenítő technológiát takar és a JVC saját gyermeke. A Sony Qualia-004 SXRD paneljéhez hasonlóan ez is egy reflektív (fényvisszaverő) technológia.

Jól ismert az a jelenség, amikor egy LCD projektor képét közelről megnézzük: pontosan láthatók a képet alkotó képpontok határvonalai, azaz a folyadékkristály panel celláit elválasztó rés. Ráadásul mivel minden egyes képponthoz egy-egy kapcsolótranzisztor is tartozik, ezért az is elfoglal némi helyet. Mivel ezek az LCD panelek a fényt áteresztve működnek, így elég nagy fényveszteséggel kell számolni (a cellák közti rés és a tranzisztorok mind-mind „haszontalan” felületet alkotnak, melyek létrehozzák a TFT LCD panelek alkotta képek látható „rácsozatát” az un. „csirkehálót”).

A D-ILA chip felépítése


Ennek a problémának a kiküszöbölésére válaszul találta ki a JVC néhány éve a D-ILA (Digital Direct Drive Image Light Amplifier) technológiát. Itt az egyes pixelek vezérlő elektronikáját, a fényt moduláló folyadékkristály réteg mögé helyezték el, mely egyben fényvisszaverő felület is. Erről az adott pixelnél megfelelő módon polarizált folyadékkristály esetén visszaverődik a fény. Az ezzel a technológiával alkotott képen nincs „rács” effektus, a felület fényhasznosításának mértéke eléri a 93%-ot, s a nagy fényerejű kontrasztos kép különösen videojel esetén hozza ki a technológia előnyeit.

A D-ILA vetítő felépítése


A legújabb JVC DLA-HX1U1840 kifejezetten házi-mozi célra szánt vetítő, mely a DLA-SX21 projektorból „nőtt ki”. A három D-ILA chip (alapszínenként egy-egy) felbontása egyenként 1400×788 pixel (valódi 16:9 képarányú). Az 1000 ANSI lumen fényerőről és a 800:1 kontrasztról egy új optikai egység gondoskodik, melyben 250W-os UHP mercury lámpa szolgáltatja a megfelelő fényt .

JVC DLA-HX1U


A technológiából fakadóan remegéstől és „szivárvány-hatástól” mentes kép kimagasló színvisszaadását és a 10 bites gammakorrekciónak köszönhető árnyalatgazdagságot tovább javítja a JVC DIST (Digital Image Scaling Technology) progresszív képfrissítési és képskálázási algoritmusai, melyek révén a HDTV (720p, 1080i, 1080/24sF~30sF) ill. DVD képek nagyfelbontásban jelennek meg a vásznon.

A DLA-HX1-en természetes a <bDVI-D> digitális videó interfész (HDCP kompatibilis)

A DLA-HX1U csatlakozó mezője


A hárommillió forintos ár talán ki is lóg egy kicsit – lefelé – a mezőnyből.

BARCO CineVERSUM 120



Bár többségünknek nem lehet például saját luxusautója, azért még élvezettel beszélünk róluk. Természetesen a házi-mozi projektorok között is vannak olyan modellek, melyek a vastagabb pénztárcájú felhasználóknak készülnek.
Kezdetben vala az egy chipes DLP, és mindenki boldog volt. A BARCO azonban csak várt és várt, majd mikor nagy sokára elérkezettnek látta az időt, lépett: a sikeres és méregdrága CRT projektorai mellett megjelent az első egy chipes BARCO DLP projektor, a CineVERSUM 80289. Mint arról már hírt adtunk, ez „nemcsak” egy projektor, hanem egy koncepció is egyben.

Telt-múlt az idő, és a BARCO, mely mindig is a high-end kategóriában érezte otthon magát, úgy érezte a terméket minőségében kezdik mások is utolérni – és különben sem elég drága. Ekkor ésszerű folytatásként megszületett a BARCO CineVERSUM 110 és CineVERSUM 120. A gépek alapját képező három chipes DLP technológiát nem szeretnénk ismét részletezni, elég az hozzá, hogy a hollywoodi mogulok által jóváhagyott több tízmilliós digitális mozigépekben is ezt alkalmazzák. Akkor olyan rossz nem lehet, ugye?

A 3 darab Texas Instruments Mustang HD2-es DMD chip (tehát nincs forgó színtárcsa, ergo „szivárvány effektus” sincs), a két, egyenként 250W-os UHP lámpa, a hétféle választható lencse, melyek között van motoros zoom és fókusz valamint lencse shift önmagáért beszél. Ehhez járul még a teljesen digitalizált jelfolyam, a szabadon konfigurálható Master egység és a vetítőegység között, és már meg is érkeztünk ehhez az 1280×720 pixel felbontású, 3000 ANSI lumen fényerejű, 2500:1 kontraszt arányú csúcskategóriás vetítőhöz.

Akinek mégsem tetszene a BARCO koncepciója, – tudni illik a CineVERSUM 120 nem használható a Master nélkül, ami nem kevés felárat jelent – annak ott a külsejében és műszaki paramétereiben teljesen azonos CineVERSUM 110. Ez már „csak” egy szimpla projektor – a digitális mellett analóg bemenetekkel: kompozit/komponens/S-Video/RGBHV 5 konfigurálható BNC; Kompozit Videó BNC; S-Video Hosiden; <bDVI-D>; SDI.

Megjegyezzük, hogy ezek a BARCO projektorok formatervezés tekintetében is igazi remekművek. És hogy mennyibe kerülnek? Nem merjük ideírni. Mindenki járjon utána.

Barco Cine Versum 120
Exit mobile version