HaziMozi

Elkerülheti-e a 4K Ultra HD TV a 3D TV sorsát?

A 3D TV-k nem váltották be gyártóik reményeit, ezért most a 4K Ultra HD TV-ktől várják a piac fellendülését. De juthat-e az új technológia ugyanarra a sorsra, mint a 3D? Ezt elemzi az IHS konzultációs cég.


A Digitimes cikke szerint a TV panelgyártók az Ultra HD TV-k gyors növekedésére számítanak az elkövetkező négy évben. Azt várják, hogy a 2012-es 33.000-nél kevesebb után közel 943.000 Ultra HD LCD panelt szállíthatnak ki 2013-ban, az IHS piackutató szerint. A következő két évben még gyorsabban futna fel a kiszállított mennyiség, 2015-ben 7,1 millió darabra, ami aztán 2017-re elérné a 20,8 milliót.

4k_Ultra_HD.jpg
A TV gyártók a múltból tanulva most eltökéltnek látszanak, hogy a 3D-vel elkövetett hibákat nem megismételve az Ultra HD TV-t sikeressé tegyék. Még mindig nem ismert azonban, hogy mekkora a kereslet az Ultra HD TV-k iránt, és az alacsonyabb gyártási kihozatal, a magasabb költségek, a lassabb TV értékesítés, a tartalom hiánya és a gyártási késlekedések mind az iparág által vártnál gyengébb növekedéshez vezethetnek.

A 3D megjelenésekor a nagy TV márkák gyártói azt gondolták, hogy az olyasfajta változást hoz, mint amilyen a fekete-fehérről a színes televíziókra való áttérés volt. Abban is reménykedtek, hogy termékeiket megkülönböztetve versenyelőnyre tesznek szert és növelhetik nyereségességükét. A valóság azonban rácáfolt ezekre a várakozásokra. A 3D gyenge befogadása ráébresztette a főbb TV márkákat, hogy a 3D TV képességet csak további funkcióként tudják eladni, ráadásul jelentős felár nélkül. Így aztán 2012 végére az összes eladott LCD TV-nek csak mintegy 20%-á volt 3D az IHS szerint.

Az induláskor a 3D TV-k piaca három akadállyal nézett szembe: a tartalom, az ár és a technológia. Hiába a 3D mozifilmek, mint az Avatar népszerűsége, egyszerűen nem volt, és még ma sincs elég 3D tartalom a televíziók számára. A 3D TV-k felára duplája volt a közönséges készülékekének, és talán a legjelentősebb akadály, hogy a fogyasztók nem a megszokott módon, hanem csak szemüveget viselve nézhetik a 3D-t. Ezek akadályozták a 3D befogadását az IHS szerint.

Sokan hiszik, hogy az Ultra HD is hasonló sorsra jut, mint a 3D, mert a formátumhoz nincs televíziós tartalom, és a bevezető árak nagyon magasak. Van azonban néhány jelentős különbség. Először is, az Ultra HD TV nézéséhez nem kell szemüveget viselni, és az nagyobb képmélységével magával ragadó élményt nyújt – tegyük hozzá, hogy csak akkor, ha a nagyobb felbontású képét megfelelő nagy képméretben nézzük. A felskálázó technológiák révén pedig szubjektíven még a szokványos HD tartalmak is jobb minőséggel jeleníthetőek meg ezeken a készülékeken.

Tanulva a múlt tapasztalataiból sok TV márka aktívan dolgozik azon, hogy a készülékek mellé Ultra HD televíziós tartalmakat is kínáljon. Japán 2014-ben tervezi elkezdeni az UHDTV műsorsugárzást, két évvel korábban, mint eredetileg tervezte. Az Ultra HD tartalmak előállítására alkalmas felbontású fényképezőgépek és videokamerák már ma is kaphatóak, és egyre több 4K mozifilm látható.

Az Ultra HD TV-re irányuló fokozott figyelem részben annak is köszönhető, hogy gyártási nehézségek miatt késik az OLED TV-k kereskedelmi forgalmazása. Az Ultra HD TV technológia előretörésével a panelbeszállítók és márkák agresszíven dolgoznak az árak csökkentésén, és még 2013 végére várhatóak olcsóbb Ultra HD TV-k, főleg a 127 – 254 centis (50 – 100 inch) képmérettel.

Kapcsolódó linkek:

BBC és Sony kísérleti UHDTV közvetítés Wimbledonból
UHDTV közvetítés is lesz a 2014-es FIFA VB-ről
Sony FMP-X1: a 4K Ultra HD médialejátszó és filmterjesztés
A 4K LCD TV panelek kiszállítása eléri a 2,6 milliót 2013-ban
Hétmillióra nőhet az Ultra HD TV-k eladása 2016-ra
Japán a 2014-es foci VB-vel kezdi az UHDTV műsorsugárzást
OLED vagy inkább 4K TV?
Exit mobile version