HaziMozi

Töretlen a streaming tartalomszolgáltatások térnyerése

1. Oldal

2016-ban az USA-ban már több bevételt hoztak a streaming szolgáltatások, mint a lemezeladások, a Netflix még soha ennyi új előfizetőt nem regisztrált, mint a múlt negyedévben, és a Google YouTube Red idén már Európában is megjelenhet.


A Digital Entertainment Group (DEG) iparági szervezet legfrissebb adatai szerint az otthoni videós szórakoztatás piaca már egy bő évtizede visszaesőben van az USA-ban. Ennek részben oka, hogy Hollywood még mindig csak jóval azután teszi elérhetővé a filmeket a lemezvásárlóknak vagy a streaming szolgáltatások előfizetőinek, hogy azok mozikban már bemutatásra kerültek. A zeneiparban ugyanez játszódott le, míg végül kialakult a streaming elfogadott és működő üzleti modellje, ami ismét növekedést hozott.

Először fordul elő, hogy az USA-ban a lemezeladások bevételét meghaladták a streaming szolgáltatásoké, melyekre az amerikaiak 2016-ban 10,3 Mrd dollárt (kb. 3.000 Mrd Ft-ot, amiből 6,2 Mrd $ előfizetés + 4,1 Mrd $ elektronikus eladás/kölcsönzés) költöttek. Ez 15%-kal haladja meg a 2015-ös bevételt, ami jórészt a Netflix-hez hasonló előfizetéses szolgáltatások növekedéséből származik. Az iTunes-hoz hasonló filmenként fizetős szolgáltatások is bővültek, de nem olyan gyorsan, mint az utóbbi években. A DEG ezen számai ráadásul nem is teljesek, mert nem tartalmazzák az Amazon Prime Video bevételeit.

Ezzel szemben a DVD és Blu-ray lemezeladások 9,5%-kal, kölcsönzésük 17,8%-kal esett vissza 5,5 Mrd illetve 2,5 Mrd dollárra, vagyis ezekből az összbevétel az USA-ban tavaly 8 Mrd $ (kb. 2.300 Mrd Ft) volt.

2016 tehát fordulópontot hozott, az első Ultra HD Blu-Ray lemezek megjelentése ellenére is, melyek némileg enyhítették a lemezeladások visszaesését, de a trendet nem tudták megfordítani.


A streaming tartalomszolgáltatás zászlóvivője, a tízéves Netflix számára a gyorsuló növekedésről szólt és több szempontból is rekordot hozott 2016 utolsó negyedéve. Ebben az időszakban több új előfizető (7, 05 millió) regisztrált, mint eddig bármikor. Így a globális online videotékának már 93,8 millió előfizetője van (ebből az USA-ban 49,43 millió, azon kívül 44,37 millió), és ez a szám 2017 márciusának végére várhatóan eléri a 99 milliót. A Netflix idén 6 Mrd dollárt (kb. 1.700 Mrd Ft) költ tartalmakra és 1 Mrd dollárt (kb. 290 Mrd Ft) műszaki fejlesztésre. A cég olyan sztárok segítségével próbál meg versenyre kelni Hollywooddal, mint Brad Pitt és Will Smith. A Netflix, hogy finanszírozhassa az egyre több tartalmat jelentősen eladósodott, de ennek ellenére negyedévről-negyedévre javít jövedelmezőségén, és nettó eredménye 186 millió dollár (kb. 54 Mrd Ft) volt 2016-ban.

Az eltelt 10 év alatt az internetes videó globális jelenséggé vált, és a Netflix negyedéves jelentése szerint: „A következő évtized még hihetetlenebb és viharosabb lesz, mivel az internetes TV kiszorítja a lineáris TV-t, és mivel továbbra is vezető szerepre törekszünk.”


A The Telegraph beszámolója szerint a tavaly az USA-ban elindult YouTube Red előfizetéses szolgáltatás idén Európa néhány országában is elérhető lesz. Ezek egyike az Egyesült Királyság, ahol havi 9.99 font (kb. 3.600 Ft) ellenében reklámok nélkül lehetne nézni a videomegosztó exkluzív tartalmait, és elérhető lenne a „YouTube Gaming, YouTube Music” alkalmazás valamint a „Google Play Music” zeneszolgáltatás is.

Kapcsolódó linkek:

Amazon Prime Videó: mától indul világszerte
Netflix: nem gond a jelszómegosztás, mert jól megy a bolt
Ultra HD Blu-ray: nagyszerű startot vett az új formátum
Netflix: már Magyarországról is elérhető az online videotéka
Jön a YouTube Red előfizetéses szolgáltatás
A Netflix vezére szerint 2030-ra vége a TV műsorterjesztésnek
Exit mobile version