2005-ben meglódult a síkpaneles és hátulról-vetítős TV-k eladása (II.)

LCD és plazma TV-k

A DisplaySearch legfrissebben közzétett adatai szerint 2005. harmadik negyedévében (Q3’05) világszerte bővült a TV-k piaca, de az eladásokat már a síkpaneles és a mikrodisplay HVTV készülékek dominálják.
LCD TV-k

A rekordmennyiségű, 5,5 millió kiszállított LCD TV 30%-os negyedéves és 156%-os éves növekedést jelent, és ez a szám már a teljes TV piac 13%-a (ez a mutató Q3’04-ben meg csak 5%, Q2’05-ben 10% volt). A nagyobb képernyőméretű LCD TV-k jelentős számbeli növekedésével az átlagár 1%-al (Q/Q) 1190 USD-re azaz kb. 255 ezer Ft-ra nőtt. Az árbevétel elérte a 6,5 milliárd dollárt (a növekedése Q/Q=37%, É/É=103%), ami a teljes Q3’05-ös TV világpiaci bevétel 34%-a (ez a mutató Q3’04-ben meg csak 19%, Q2’05-ben 29% volt). Az átlagos LCD TV képmérete 64 cm fölé nőtt, mert a 76 centinél (30”) nagyobb készülékek részaránya egy negyedév alatt 29%-ról 36%-ra nőtt. Az LCD TV-k szinte minden méretben erősítették piaci pozícióikat az összes más technológiával szemben! Japánt kivéve – ahol már nagy LCD TV-k elterjedtsége – mindenütt legalább 44% (Q/Q) volt a növekedés, és továbbra is Európában örvendenek ezek a készülékek a legnagyobb népszerűségnek (itt részarányuk 30%-ról 40%-ra nőt, Amerikában csak 27%-ról 30%-ra). Első ízben a 82 centis (32”) modellek lettek a legkeresettebb méretű LCD TV-k. A darabszámot tekintve a gyártók közül továbbra is a Sharp az első (részesedése 18%), őt követi a Philips/Magnavox, a Samsung, a Sony és az LG Elecrtonics. A bevételek vonatkozásában is a Sharp vezet Japánban és Észak-Amerikában, Európában a Philips a #1, Kínában a Hisense és a világ többi részén az LG Elecrtonics.

TV-k világpiacának alakulása
TV-k világpiacának alakulása


Plazma TV-k

A plazma TV kiszállítások is 1,6 millió darabos rekordszámot éretek el (a növekedés Q/Q=40%, É/É=143%), és piaci részarányuk 2,9%-ról 3,6%-ra emelkedett. A növekedést a szeptembertől bekövetkezett jelentős áresés táplálta. A plazma TV-k átlagára 2057 dollárra, azaz kb. 440 ezer Ft-ra csökkent (a csökkenés Q/Q=8%, É/É=32%) főleg a nagyfelbontású (HD) modellek legalább 13%-os (Q/Q) ármérséklődésével. Az alacsonyabb árak ellenére a plazma TV-k árbevétele is 3,96 milliárd dolláros rekordot ért el, és ez a világpiaci részesedés 21%-a (korábban 19% volt). A plazma TV-k világpiacán a HD modellek részesedése egy negyedév alatt 40%-ról 47%-ra nőtt, s ez a 107-109 centis (42-43”) HD és hagyományos (ED) felbontású modellek közti árkülönbség egy év alatt 47%-os (2010 USD-ről, 1061 USD-re) csökkenésének tudható be. A leggyorsabb növekedés a 127 centis (50”) képméretnél volt tapasztalható Q3’05-ben (Q/Q=89%), s ezzel a plazma TV-k piacán belül részarányuk 9%-ról 12%-ra nőtt. A 127-137 cm (50-54”) képátlójú TV-ken belül a 127 centis plazma részaránya a CRT HVTV-k és MD HVTV-k rovására 22%-ról 31%-ra emelkedett egy negyedév alatt. A következő leggyorsabban növekedett méretkategória a 107-109 centis (42-43”) HD volt (Q/Q=73%), s ezek részaránya 23%-ról 29%-ra nőtt. A 107 centis (42”) ED modellek 50%-al még mindig dominálnak, de Q2’05-ben részarányuk még 56% volt. A 107 cm alatti készülékek 11%-ról 8%-ra estek vissza. Továbbra is a Panasonic az elsőszámú plazma TV gyártó Japánban, Észak-Amerikában, Európában és korábbi vetélytársát megelőzve még Kínában is (a világ előbbieken kívüli részén az LG Elecrtonics vezet), s 51%-os növekedéssel a cég részesedését 27%-ról 29%-ra bővítette. Az öt legfontosabb kategóriában a Panasonic a #1.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .