Xbox Series X/S: már tesztelik a Dolby Vision játékot

A Microsoft az idei várható bevezetés előtt elkezdte teszteltetni az Xbox Series X/S konzoljain futó Dolby Vision HDR játékokat.


A tavaly év vége óta kapható Xbox Series X/S konzolok támogatják a HDR10 és Dolby Vision formátumokat a streaming szolgáltatások applikációin át elérhető tartalmak esetében, de az Ultra HD Blu-ray lemezeken lévő filmeknél és a játékoknál ez egyelőre a HDR10-re korlátozódik. A Microsoft azon dolgozik, hogy új generációs konzoljai szeptemberben elsőként a játékoknál is támogassák a képet dinamikus metaadatokkal optimalizáló a Dolby Vision HDR formátumot.

Xbox Series X/S

Az Xbox Series X/S konzolokon bekapcsolt Dolby Vision játékról először az Xbox Dynasty adott hírt, amit a Forbes cikkében John Archer is megerősített, aki arról számolt be, hogy kompatibilis TV-vel rendelkező felhasználók egy múlt heti szoftverfrissítést követően már Dolby Vision HDR képminőségben játszhattak. Ezek a kiváltságos „hardcore gamer” felhasználók mind az Xbox Alpha Ring meghívásos tesztelő klub tagjai, akik az újdonságok megjelenése előtt kipróbálhatják az új funkciókat.

Az Archernek nyilatkozó Microsoft szerint a funkció „jelenleg tesztelés alatt áll”, és „hamarosan” lesznek további bejelentések az új funkcionalitásról és annak általános elérhetőségéről.

Jelenleg úgy tűnik az Alpha Ring tesztelők számára, mintha minden játék, ami korábban a HDR10 formátummal futott, automatikusan támogatná a Dolby Vision HDR-t, ha az adott TV is képes erre. Egy korlátozás van: a dinamikus HDR csak 4:2:2 színkódolással és 60Hz képfrissítéssel működik, teljes 4:4:4 színkódolással és 120 Hz képfrissítéssel egyelőre nem.

Vagyis az egyes játékoknak nem kell kifejezetten támogatniuk a Dolby Vision HDR-t, mert azt a Microsoft a „HDR Gaming Interest Group” azaz HGiG HDR játékok megvalósítására vonatkozó ajánlásának egyfajta minőségileg jobb változatként valósítja meg.

A trükk feltehetően az árnyalati leképezés implementálásában rejlik. Az árnyalati leképzés az az eljárás, ami a HDR tartalmak fényességtartományát – ezt írják le a HDR formátumok statikus vagy dinamikus metaadatai – a monitor vagy TV nagy dinamikatartományú kép megjelenítését biztosító képességeihez (csúcsfényességéhez és feketeszintjéhez) igazítja. Mindez pedig a konzolon történik – és csak ott. A HGiG ajánlást azért is hozták létre, hogy a játékkonzol és a TV kvázi információt cserélve egymással elkerülik a helytelen, kettős árnyalati leképezést. A Dolby Vision pedig egyfajta következő minőségi szintű implementációnak tűnik, mely a HDR10 formátummal szemben az árnyalati leképzést rugalmasabban és az egyes jelenetekhez és képkockákhoz dinamikusan alkalmazkodva hajtja végre.

Ez elég meglepő lehet azoknak, akik azt várták, hogy a fejlesztőknek kell majd beépíteniük a Dolby Vision formátumot játékokba. Ehelyett úgy tűnik, hogy az rendszerszinten kerül aktiválásra, és kiváltja a HDR10 formátumot, ha a képmegjelenítő TV vagy monitor képes azt kezelni.

Mindez egyelőre még csak feltételezés, és a Microsoft valamint a Dolby minden bizonnyal pontosítja majd a publikussá váló frissítés előtt, hogy a Dolby Vision hogyan működik az Xbox Series X/S konzolokon futó játékok esetében.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .