Észak-Amerika 1,5 milliárd dollárt költött Blu-ray Disc-re 2009-ben

1. Oldal

A Digital Entertainment Group adatai szerint az észak-amerikai otthoni szórakoztatás piaca 2009-ben enyhe visszaesést mutat, de a Blu-ray Disc erőteljesen növekedett főleg az év vége felé, és a digitális terjesztés is jelentősen bővült.

DEG_logo.jpgA Digital Entertainment Group (DEG) adatai alapján 2009-ben az USA fogyasztói az előző évhez képest 5%-kal kevesebbet, 20 milliárd dollárt (kb. 3700 milliárd Ft) költöttek műsoros DVD/Blu-ray Disc lemezek és digitális tartalmak megvásárlására illetve kölcsönzésére. Ezen belül 1,5 milliárd dollárt (kb. 280 milliárd Ft) tett ki a Blu-ray Disc eladás és bérbeadás, de még ez sem pótolta a DVD-k 2 milliárdos (kb. 370.000 Milliárd Ft) bevételkiesését.

A filmstúdióktól származó információk szerint a Blu-ray Disc rendkívüli növekedése főleg az év vége felé gyorsult fel. A Blu-ray Disc műsoros lemezek eladása csak a negyedik negyedévben meghaladta az 500 millió dollárt (kb. 94 milliárd Ft), ami 13,4%-ot reprezentál az összes eladásból. A korábbi negyedévekben ez csak 8%-ot tett ki. Az új Blu-ray megjelenések eladása 35%-kal nőtt, a katalógus HD filmek értékesítése pedig megduplázódott az előző évhez képest az utolsó negyedévben.

Blu-ray Disc szoftver kiszállítás az USA-ban és Kanadában (Millió egység; forrás: DEG)
Blu-ray Disc szoftver kiszállítás az USA-ban és Kanadában (Millió egység; forrás: DEG)


Az összbevételek csökkenése ellenére az egyesült-államokbeli fogyasztók 2008-hoz képest 2,8%-kal több, 3,5 milliárd egységnyi műsoros tartalmat vásároltak/kölcsönöztek, ami azt jelenti, hogy a gazdasági nehézségek ellenére tovább nőtt az otthoni szórakoztatási termékek iránti kereslet. Amíg a Blu-ray Disc és DVD lemezek eladása 13%-kal 11,4 milliárd dollárra (kb. 2200 milliárd Ft) esett, addig kölcsönzésre 4,2%-kal többet, 6,5 milliárd dollárt (kb. 1200 milliárd Ft) költöttek.

A digitális internetes tartalom-hozzáférési és az elektronikus video-kölcsönzési lehetőségek bővülése serkentette a digitális terjesztést is 2009-ben. A fogyasztók mindezekre összesen 32%-kal többet, 2,1 milliárd dollárt (kb. 400 milliárd Ft) költöttek.

2009-ben öt Blu-ray Disc megjelenésből adtak el 1 milliónál is többet, és a legsikeresebb a Walt Disney Studios Home Entertainment Hófehérke és a hét törpe című örökzöld mesefilmje lett.

A DEG úgy becsüli, hogy 2009-ben már 17 millió az USA háztartásban működött Blu-ray lejátszó készülék, ami 76%-os növekedés 2008 végéhez képest. Az eddig a formátum indulása óta eladott 17,3 millió Blu-ray lejátszó készülékből közel 8 millió 2009-ben, ezen belül 4,5 millió a tavalyi utolsó negyedévben kelt el. Becslés szerint az USA-ban több mint 71 millió HDTV-t adtak el közel 48 millió háztartásba, amelyek 33%-a több ilyen készülékkel rendelkezik. Ezek mind potenciális Blu-ray Disc vásárlók.

Hogy a DVD még mindig kedvelt formátum, azt az is bizonyítja, hogy a DEG összesített adatai szerint 2009-ben nagyjából 22,8 millió DVD lejátszót adtak el az USA-ban. Ez azt jelenti, hogy 1997 tavasza óta már kb. 277 millió különféle DVD lejátszásra alkalmas készülék talált gazdára, s így a DVD háztartások száma már elérte a hozzávetőleg 92 milliót. 2009 negyedik negyedévében 375 millió DVD-t szállítottak ki a kiskereskedelmi forgalmazóknak, az egész évben pedig majd 1,4 millió műsoros DVD-t, vagyis a formátum 1997-es indulása óta már több, mint 10 milliárd ilyen lemez került forgalomba.

Kapcsolódó linkek:

A Blu-ray nem képes pótolni a DVD eladások visszaesését
Csak pénzük 3 százalékát költik az amerikaiak filmletöltésre
Egyre ismertebb az amerikai fogyasztók körében a Blu-ray
Tavaly 5,5%-kal kevesebbet költöttek otthoni videózásra az USA-ban
Aggódás és bizakodás a Blu-ray jövője kapcsán

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .