A Blu-ray piaci befogadása még messze van elemzők szerint

1. Oldal

Az optikai lemezpiac elemzői szerint a HD DVD-t feladó Toshiba döntés segítheti a Blu-ray Disc (BD) lejátszók vásárlása iránti kedvet, de többségük nem várja, hogy csak a formátumháború vége jelentős üzleti sikert hoz az üzletágban.

Blu-ray Disc_2.jpgRoss Rubin az NPD Group iparági elemzőcég igazgatója szerint bár a Toshiba döntése győzelem a Blu-ray számára nagyfelbontású filmek kereskedelmi terjesztése terén, de nem szükségképpen garantálja, hogy a Blu-ray lesz a következő DVD. „Mindkét formátum végig az ellen a vásárlói megelégedettség ellen küzdött, melyet a fogyasztók továbbra is élveznek a DVD-vel, különösen a nagyfelbontású televíziókra felkonvertált DVD-kkel” jelentette ki Rubin. Majd hozzátette: „Aztán itt van a látóhatáron feltűnő digitális terjesztés folyamatos fenyegetése, ahogy a szélessávú (internet) fejlődik, és a kábeles, műholdas és telekommunikációs (IPTV) szolgáltatások egyre bővítik fizetős nagyfelbontású filmválasztékukat.”

Paul Erickson a DisplaySearch DVD és HD piackutatási igazgatója hasonlóan vélekedik, és egy múlt év végén elvégzett NPD tanulmányra utal, mely azt mutatja, a nagy megelégedettség a szabvány DVD képminőségével, és a HD lemezlejátszók még mindig magas ára a legfőbb okok, ami miatt a fogyasztók nem vásárolnak több HD lemezlejátszót. Megemlíti, hogy a fogyasztók jó minőségű felkonvertáló DVD lejátszót vásárolhatnak 60 dollárért (kb. 10.500 Ft), miközben a BD lejátszók 300 dollárnál (kb. 52.000 Ft) kezdődnek. „Miközben az elmúlt hetekben az iparági sajtó jelentős időt szentelt már a HD DVD sorsában bekövetkezett hanyatlás vizsgálatával, sokkal fontosabb realistának maradni a Blu-ray és a következő generációs DVD piac egészét illetően a kialakult helyzet ellenére” jelentette ki Erickson. „Még ha mára az összes HD DVD termék eltűnt is az üzletek polcairól, az átlagfogyasztók még egy ideig nem fognak tömegesen Blu-ray hardvereket és szoftvereket vásárolni.” A DisplaySearch várakozásai szerint a HD lejátszók piaca a DVD lejátszók eladásához hasonlóan zajlik majd a termék indulási ciklusának azonos szakaszaiban.

David Mercer a Strategy Analytics vezető elemzője is hasonlóan vélekedik, s azt mondta: „A Blu-ray Disc átment az első vizsgán a HD DVD legyőzésével. De sokkal nagyobb kihívás, hogy a BD olyan sikeressé váljon, mint a DVD, és a tartalomtulajdonosoknak, kereskedőknek és gyártóknak most azt kell demonstrálniuk, hogy képesek együttműködni a BD hatásos előmozdításában.”

Michelle Abraham az In-Stat vezető elemzője azt mondta, azt várja, hogy a Blu-ray Disc lejátszók gyártói most a HD DVD helyett egymás ellen veszik fel a kesztyűt a piacon. „Meg kell győzniük a HDTV készüléktulajdonosokat, köztük azokat, akik nem fognak HDTV jeleket, hogy BD lejátszót kell vásárolniuk”, mondta Abraham. „Ameddig a BD lejátszók ára csökken és a kapható lemezek száma egyre nő azt várom, hogy az lejátszók teljes ennyisége emelkedik 2008-ban. Véleménye szint bár a Blu-ray sikeres lesz, de nem várja, hogy „eléri a DVD magasságait”, s ennek okát nem szükségképpen a videoletöltés miatti versenyben látja. „Ma a videoletöltés egyszerűen nem képes ugyanazt a képminőség élményt produkálni, bár a jövő technológiája változtathat ezen. De a tartalomletöltéssel és hordozhatósággal kapcsolatos jövőbeli várakozások alapján érthető a Toshiba részéről, hogy flash termékeibe ruház be.” tette még hozzá Abraham.

Sok más piaci elemző is úgy véli a Blu-ray Disc formátum jövőbeli üzleti eredményei legjobb esetben is csak pótolhatják a DVD eladások csökkenésével kieső filmipari bevételeket. Ha minden az elemzők várakozásainak megfelelően alakul, akkor az megkérdőjelezi a Blu-ray támogatóinak optimizmusát, s főleg a formátumháború során hozott temérdek szellemi és anyagi áldozat létjogosultságát.

Kapcsolódó linkek:

Sony: az első Blu-ray Disc lejátszók BonusView és BD-Live funkciókkal
A Blu-ray Disc és HD DVD közti formátumháborúnak vége, de
Toshiba hivatalos bejelentés: a cég felhagy a HD DVD üzlettel
Nem a Blu-ray:HD DVD formátumháború, a magas árak miatt várnak ki a vásárlók

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .