A Panasonic kilábalóban a Sharp és a Sony még mindig bajban

1. Oldal

A három legnagyobb japán szórakoztatóelektronikai gyártó legfrissebb pénzügyi eredményei alapján a Panasonic újra nyereséges, a Sharp és a Sony veszteségei viszont a pesszimista várakozásokat is meghaladják.
Down.jpgAz alapprobléma még mindig ugyanaz mindhárom cég számára: miként tegyék nyereségessé TV gyártásukat.

Az idén áprilisban véget ért pénzügyi év rekord éves pénzügyi vesztesége után a Panasonic április-június között újra pozitív eredményt produkált, nettó profitja 12,81 milliárd jen (37,7 milliárd Ft) lett szemben a tavaly azonos három hónap 30,35 milliárd jen (89,32 milliárd Ft) veszteségével. Az előző évhez képest 6%-kal 1.815 milliárd jenre (5.342 milliárd Ft) csökkenő bevétel ellenére az üzemi eredmény a 2011-es hétszeresére, 38,6 milliárd jenre (113,6 milliárd Ft) javult.

A Panasonic vezetői által óvatos optimizmussal fogadott fordulat fontos összetevője TV divíziójuk költségeinek lefaragása, benne a plazmaképernyő gyártás beruházásainak hatalmas veszteségleírása. A cég tehát már nyer az eladott TV-ken, de még mindig veszít a saját készülékeihez és a más gyártók számára gyártott paneleken.

Mélyebbre ható változás, hogy a Panasonic az alacsony nyereségességű fogyasztói termékek, köztük a TV-k helyett mindinkább a nagyobb profitot eredményező termékek, így a napelemek és a gépjárműipari akkumulátorok piacára koncentrál. A hangsúlyeltolódást jelez, hogy a szórakoztatóelektronikáról – ahol a negyedéves eladások 20%-kal estek – a figyelem a cég számára sikeresebb „fehér árukra”, azaz hűtőgépekre, mosó berendezésekre és légkondicionálókra terelődik át.

Április – június során a Sony 1,4%-kal 1.515 milliárd jenre (4.459 milliárd Ft) növelte bevételeit, de vesztesége a 2011. április-június közötti 15,5 milliárd jennel (45,61 milliárd Ft) szemben 24,64 milliárd jenre (72,52 milliárd Ft) nőtt.

A cég még mindig küzd, hogy gátat szabjon az immár negyedik éve negatív eredményt produkáló TV üzletága veszteségeinek, miközben növekedési terveiben a televíziók helyett a jövedelmezőbb okostelefonoknak és táblagépeknek szán nagyobb szerepet. A TV-t is magában foglaló divízió eladásai az előző évhez képest 26,2%-kal 251,8 milliárd jenre (741 milliárd Ft) estek, bár a veszteség nem volt olyan nagy, mint az múltév azonos három hónapjában, 10 milliárd jen (29,4 milliárd Ft), szemben a 2011-es 13,6 milliárd jennel (40 milliárd Ft).

A Sony és a Sharp közül az utóbbi van nagyobb bajban. Japán legnagyobb TV gyártója, amely a jövő hónapban ünnepli fennállásának századik évfordulóját, 138,4 milliárd jent (407,3 milliárd Ft) veszített április – júniusban, a tavalyi ugyanezen három hónap 49,2 milliárd jenes (144,8 milliárd Ft) veszteségével szemben.

A cég, amely a 2011-2012-es pénzügyi évben rekord veszteséget produkált, az LCD panel üzlet átszervezésének keretében 14,2 milliárd jent (41,8 milliárd Ft) írt le, plusz 15,86 milliárd jent (46,7 milliárd Ft), hogy rendezze a Dell által kezdeményezett, kijelző panelek túlárazása miatti peres követelést.

A Sharp folyó pénzügyi évi vesztesége várhatóan nagyobb lesz, mint az elsődleges előrejelzések nettó 30 milliárd jenes (88,3 milliárd Ft) vesztesége. Mára már azt várják, hogy jövő március végére a negatív eredmény eléri a 250 milliárd jent (735,8 milliárd Ft). Ez persze jobb, mint a 2011-2012-es 376,08 milliárd jenes (1.106,8 milliárd Ft) veszteség, de azt jelenti, hogy még nehéz idők várnak a vállalatra.

A Sharp a profitabilitás megfordítására körülbelül 5000 alkalmazott, azaz a cég globális munkaerő állománya mintegy 9 százalékának leépítését tervezi 2013. március végéig.

Kapcsolódó linkek:

Panasonic: új elnök új elképzelések a TV üzletág átalakítására
Sony: új stratégia a cég összefogásával és tízezres leépítéssel
Tajvani cégcsoport szerez részesedést a Sharpban
Panasonic: rekordveszteség és átalakuló TV üzletág
Sony: vezércsere és várhatóan ismét egy veszteséges év

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .