A plazmaképernyők piaca 2004-ben megduplázódott

1. Oldal

A plazmaképernyők (PDP) továbbra is meghatározó szereplői a dinamikusan növekvő síkképernyős TV és kijelző piacnak. Az alábbi adatok 2004. harmadik negyedévi (Q3/2004) kiszállításait és az utolsó (Q4/2004) negyedév pontos becsléseit mutatják.
A DisplaySearch és a Displaybank piackutató és elemző cégek legfrissebb adatai alapján Q3/2004-ben, negyedéves viszonylatban 10%-al, éves összehasonlításban kb. 100%-al (az egyik cég szerint 95%, a másik szerint 102%) közel 900ezer darabra (az egyik cég szerint 873ezer, a másik szerint 899ezer) nőtt az egy negyedévben leszállított PDP-k száma.

A legtöbb (210ezer ill. 217ezer) panelt 17%-os negyedéves növekedéssel a Samsung SDI állította elő 24%-os piaci részesedést elérve. Az LG Electronics a második helyre előretörve s onnan a Matsushita-t leszorítva, 192ezer panellel (ez 16%-al több, mint az előző negyedév) 21,5%-os piaci részesedésre tett szert. A Panasonic márkanévről ismert Matsushita 189ezer PDP-vel fenntartotta 21%-os piaci részesedését, míg az ugyancsak japán Fujitsu Hitachi Plasma Display Limited (FHP) ALIS paneljei stagnáló (155ezer db) eladással valamikori 30%-os piaci részesedése 17,3%-ra esett vissza. Az év második felében már egyesített gyártó és értékesítő háttérrel működő Pioneer és NEC az utolsó előtti negyedévben 7,8% és 5,1% (összesen 12,9%) piaci részesedést mondhatott magáénak.

Kiszállított PDP panelek száma (ezer db)
Kiszállított PDP panelek száma (ezer db)


A növekedési trendek és az októberben, novemberben már kiszállított PDP-k alapján 2004 végére a koreai cégek megelőzik majd japán versenytársaikat, és a 2004-es PDP piacból az alábbiak szerint részesedik majd az első öt gyártó: Samsung SDI 25%, LG Electronics 23%, Matsushita 19%, Fujitsu Hitachi Plasma Display Limited (FHP) 17%, Pioneer 8%.

A panelméreteket tekintve továbbra is a 107-109 cm-es (42-43”) dominál, Q3/2004-ben 73%-a PDP-knek ilyen méretű volt, és az év végére ez az arány elérheti a 76%-ot. A legnépszerűbb termék továbbra is az ebben a képméretben gyártott standard 852×480 pixel felbontású (SD) PDP, mely az alacsony kereskedelmi árrés miatt igen vonzó árhatárt elért plazma TV készülékek 52%-ába került beépítésre, és a karácsonyi szezon végeztével várhatóan 57% lesz a részesedése a teljes PDP eladáson belül. A legtöbb 81 (32”), 94 (37”) és nagyfelbontású (HD) 107 (42”) centis panelt az (FHP) szállította, a Samsung SDI vezet az SD 107 (42”) centis, a Pioneer a 127 (50”) centis, és az LG a 152 (60”) cm vagy nagyobb panelek előállításában.

A növekvő PDP kibocsátás ellenére 2004 a gyártók többsége számára stagnáló vagy csökkenő bevételeket eredményez majd a kilenc hónapja tartó jelentős árcsökkenés. A PDP piac a 107 (42”) centis SD panelek túltermelése miatti drámai áresése után csak a harmadik negyedévben nyerte vissza stabilitását. Q3/2004-ben a meghatározó 107 (42”) centis SD panelek ára már csak 40 dollárral esett az előző negyedévhez képest kb. 910 dollárra (170.000 Ft), míg a 107 (42”) centis HD panelek 120 dollárral 1.100 dollárra (203.000 Ft). A negyedévente bekövetkező 10%-os átlagos áresést, ami trendjében az utolsó negyedévre is jellemző marad, a növekvő darabszám nagyjából kompenzálja. Ez a PDP iparág teljes negyedéves árbevételét tekintve a DisplaySearch szerint 1% csökkenést, a Displaybank szerint 2,8% növekedést jelentett Q3/2004-ben az előző negyedévhez képest, és nagyjából 1 milliárd dollárt jelent.

A 2004 első felében kiszállított 1.565.000 panel és a negyedik, csúcsnak számító negyedévben bekövetkező növekvő kibocsátás eredményeként idén 3,5 millió PDP kerül le a gyártósorokról. A fontosabb koreai és japán cégek új, kapacitásnövelő beruházásai, valamint a nagyméretű síkképernyős TV-k iránti növekvő piaci igény következtében 2005-ben 80%-al több, 6,3 millió plazmapanel előállítása prognosztizálható.

Kapcsolódó linkek:
Kitört a japán-koreai plazmaháború
Plazmapiaci jelentés

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .