A Sony beszáll a Sharp 10. generációs LCD panelgyártó üzemébe

1. Oldal

A Sony 2010-től tehát már a Sharp-al közös üzemből is számíthat LCD panelekre az addigra jelentősen megnövekedő síkpaneles TV igények kielégítéséhez, de kérdéses mi lesz az eddigi Samsung-os gyártási együttműködés jövőbeli sorsa.
Sony_Sharp.jpgA japán síkpaneles TV gyártók közötti szövetségkötések sorába tartozik a Sony Corp. és a Sharp Corp. legújabb bejelentése, mely szerint a két cég vegyesvállalatot hoz létre LCD képernyők gyártására, egyelőre még pontosan nem meghatározott összegű beruházással. A Sharp 66%-os és a Sony 34%-os részesedésű beruházása valószínűleg túlmutat a korábban a Sharp által jelzett 380 milliárd jenes (kb. 610 milliárd Ft) volumennél, ami eleve a világ legnagyobb LCD képernyő gyára lett volna.

A közös vállalkozás LCD modulokat, háttérvilágítással és LCD meghajtó chipekkel felszerelt képernyő egységeket is fog gyártani. Az üzem építése idén decemberben kezdődik, és az 2010 márciusában kezdheti meg a termelést.

„Ez a megállapodás nagy lépés a Sony számára a világ elsőszámú TV gyártójává válásért folytatott versengésben” jelentette ki a cég elnöke Ryoji Chubachi.

A Sony síkpaneles TV üzlete számára továbbra is fontos marad a Samsung-al közös panelgyártó vállalkozás az S-LCD, melyet a két cég 50-50%-os részesedéssel még 2003-ban hozott létre 2 billió von (kb. 365 milliárd Ft) befektetéssel, s ami most a cég legfőbb LCD panel forrása. Chubachi ezzel kapcsolatban a következőt mondta: „Továbbra is úgy tekintünk az S-LCD-re, mint az LCD panelek és modulok legfontosabb szállítójára, és folytatjuk annak közös üzemeltetését.”

A jövőre vonatkozóan a Sony úgy számol, hogy az áprilisban kezdődő gazdasági évben az LCD TV kereslet világviszonylatban eléri a 100 millió darabot, s a cég 15-20% részesedést akar elérni ezen a piacon, ami 15-20 millió készüléket jelent a jelenlegi évben előre jelzett 10 millió LCD TV eladásához képest.

Természetes tehát, hogy a Sony diverzifikálni szándékozik panelforrásait, s erre remek lehetőséget biztosíthat a Sharp-al közös új gyár, mely a világon elsőként alkalmazza majd a 10. generációs üveg hordozót, melyből 15 darab 102 centis (40 inch) panelt lehet kivágni, szemben a jelenlegi 8. generációs hordozóval, melyből csak nyolcat.

„Közös erőfeszítésünk javítja majd az LCD panelek minőségét és versenyképességét a költséget tekintve, az egész japán LCD iparágat erősebbé téve” mondta Mikio Katayama a Sharp elnöke.

Az éleződő piaci küzdelemben a versenyképes költségek nyilván fontosak a Sony számára is, de emellett más szempontok is szerepet játszhatnak abban, hogy a japán LCD TV gyártó nem eddigi koreai partnerével erősíti gyártói együttműködését, bár Chubachi ennek lehetőségét sem zárta ki. Egyes koreai elemzők szerint a Sony éppen azért nem akar majd további közös LCD panelgyártó beruházást megvalósítani a Samsung-al, mert az a legnagyobb versenytársa TV piacon.

A Toshiba még a múltév végén jelentette be, hogy síkpaneles tévéinek gyártásához szintén a Sharp-tól vásárol majd LCD paneleket, ugyanakkor az eddigi, a Matsushita-val és a Hitachi Displays-el közös panelgyártó vállalkozásban meglévő részesedését eladja. A világ vezető plazma TV gyártója, a Panasonic márkájáról ismert Matsushita szintén jelentős LCD panelgyártó beruházást hajt végre a Hitachi Group-al közösen, 300 milliárd jenes (kb. 490 milliárd Ft) értékben.

Kapcsolódó linkek:

2007. végén már több LCD TV kelt el a világon, mint képcsöves TV
Évi 10-16%-kal csökken az LCD TV-k gyártási költsége 2010-ig
LCD panelüzlet a Hitachi, Canon és Matsushita megállapodásával
A Matsushita sem akar kimaradni a nagyképernyős LCD TV piacból

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .