Az aktív és a passzív szemüveges 3D TV-k gyengéi

1. Oldal

A TCO Development tanúsító szervezet aktív képzáró szemüveges és passzív szemüveges 3D TV technológiákat összehasonlító tanulmánya megerősíti, hogy azok eltérő vizuális teljesítményjellemzői adott esetben ronthatnak a 3D élmény egészén.

TCO_Aktiv_passziv_3D_szemuveg_200px.jpgA TCO Development mint képernyőket is vizsgáló független tanúsító szervezet a felhasználói élmény szempontjából értékelte az aktív illetve passzív szemüveges 3D TV technológiákat. A vizsgálathoz két hasonló specifikációjú, egyaránt 140 centis (55 inch) képátlójú, LED háttér-világítású, 240Hz-es képfrissítésű és natív 1080p 2D felbontású 3D TV-t használtak. Az egyik a 3D képélményt a bal- és jobbszem képek szekvenciális sorozatát aktív képzáró szemüveggel szétválasztó modell, a másik egy polarizált képernyőjű, FPR (Film-Type Patterned Retarter) azaz „filmtípusú mintázott gátat” alkalmazó és a 3D képet passzív polarizált szemüveggel láthatóvá tevő modell volt. A konkrét gyártókat illetve típusokat nem közölték.

A vizsgálat, melynek mérési módszereit és eredményeit ez a dokumentum írja le, a következő főbb megállapításokra jutott:

Különböző szögekből nézve a képernyőt mérték az úgynevezett átlátást (vagy másképpen „szellemképet” illetve „képduplázódást”), ami abból adódik, hogy a tökéletlen elválasztás következtében a bal illetve a jobb szem képek egyike részben láthatóvá válik a másikban is és viszont. A méréseket mind vízszintesen mind függőlegesen ±30 fokig terjedő irányokból végezték, 0 foknak a képernyőre merőleges irányt tekintetve.

Az átlátás mértéke a maximum ±30 fokos vízszintes tartományban mindkét szemüvegtípusú 3D TV esetén csekély. Függőleges irányban azonban ±15 foknál nagyobb szögeltérésnél passzív szemüvegen át magasabb az átlátás mértéke és a dőlésszög emelésével ugrásszerűen nő. A 3D TV-t megfelelő magasságban helyezve, vagy a képernyőt a néző felé döntve nem valószínű, hogy a nézőszög eltérése függőleges irányban nagyobb lesz ±15 foknál. Jó tudni tehát, hogy a passzív szemüveges 3D TV-k esetében a megfelelő elhelyezés és a képernyő asztali állványon vagy fali tartókonzolon való billenthetősége sokkal fontosabb.

A fehér képernyőt pontosan szemből nézve az aktív szemüvegen át a 3D TV fényessége körülbelül háromszor alacsonyabb a passzív szemüveges 3D TV-hez képest a szemüvegek különböző fényáteresztő képessége miatt. A szemüveget viselő néző azonban alkalmazkodik az átlagos fényességhez, ami azt jelenti, hogy a nagy fényességkülönbség nem érzékelhető ugyanolyan mértékben. A nagyobb fényerő azonban előnyös a kép minősége szempontjából, de más paraméterek is fontosak a tapasztalt minőség szempontjából, mint például a fekete színt, a felbontás. Ezeket a szemüvegeket viselve nehezebb az olyan TV körüli a dolgokat látni, mint például a távirányító. A kevesebb fényt áteresztő aktív szemüvegre ez kiváltképp igaz. A mérések ugyanakkor azt is kimutatták, hogy az aktív szemüveges 3D TV fényessége kevésbé függ attól, milyen szögből nézzük a képernyőt.

A passzív szemüveges 3D TV-knek fel kell áldozniuk függőleges felbontásukat azért, hogy a két szem számára különböző polarizációjú képeket mutathassanak. Így az 1920 x 1080 pixel natív felbontású passzív szemüveges 3D TV 3D-módban mért felbontása csak 1920 x 540 pixel a két szem számára, míg ugyanez a felbontás az aktív szemüveges 3D TV esetében minden szemben 1920 x 1080 pixel. Tanulmányok állítják ugyanakkor, hogy az azonos felbontású képeket 3D-ben részletesebbnek érzékeljük, mint 2D-ben. Ez azt jelenti, hogy akár passzív (1920 x 540), akár aktív (1920 x 1080) 3D képet nézünk némileg több részletet érzékelünk, mint a két szem által látott felbontás.

A TCO Development nem vizsgálata az aktív képzáró szemüveg miatt fellépő remegést és azt sem, hogy a 3D nézése miért okoz egyes nézőknek kényelmetlenséget.

Kapcsolódó linkek:

Eldurvult LG – Samsung vita a 3D TV technológiákról
Új típusú polarizált 3D LCD TV technológia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .