Házi-mozi az alagsorban

Egy igényes házi-mozi hangrendszerének megalkotása összetett feladat. A házi-moziban vetítésre kerülő film hangélményének minőségi visszaadása nem csupán a hangrendszert alkotó hangsugárzókon, erősítőkön és más audiovizuális készülékeken múlik, bár ezek gondos kiválasztása is fontos. Néhány egyszerű kísérlettel igazolható például, hogy a legjobb, legdrágább hangsugárzó is kiábrándító hangot produkál, ha a lehallgatás körülményei nem megfelelőek. Röviden, a minőségi hangélmény megteremtése érdekében minden esetben foglalkozni kell a szoba, az akusztikai környezet kialakításával is.


A stúdiók, felvételi és lehallgató helyiségek akusztikai követelményeit egységesen, nemzetközileg elfogadott ajánlások szigorúan rögzítik. Bizonyos szempontból ez rutinfeladatnak számít még sokcsatornás („surround”) lehallgatást szolgáló rendszerek esetén is.

Egy házi-mozi akusztikai tervezése azonban különleges kihívás, ugyanis míg egy stúdióhelyiség többnyire mégiscsak „ipari” környezetnek számít, addig a házi-mozinak egyszerre kell egy lehallgató helyiség követelményeinek és a tulajdonos egyedi igényeinek is megfelelnie. Egy házi-mozi esetében a megfelelő minőségben megszólaló hang, mint funkció mellett fontos kérdés, hogy annak belső megjelenése mozi hangulatú vagy inkább otthonos, klasszikus vagy esetleg modern legyen, vagyis fontos a belsőépítészet, a „design” is.

A funkció és a design kapcsolata tehát különleges hangsúlyt kap egy házi-mozi tervezése során, ezért a megrendelővel folytatott hosszas beszélgetések és egyeztetések alapján, minden lehetséges kérdés tisztázásával lehet csak eljutni a megfelelő megoldáshoz. A folyamatos párbeszéd és a kreativitás fontosságát egy nemrég átadott helyiség is jól példázza.

Alaprajz a burkolatokkal és funkcionális elemekkel
Alaprajz a burkolatokkal és funkcionális elemekkel


A házi-mozit egy budai ház közel 5×6 méteres alagsori szobájában kellett kialakítani. A szoba hosszanti falánál, az egyetlen bejárattal átlósan szemben egy „beugró” felett felülvilágító ablak található. Az első kérdés a mozi orientációja volt, vagyis az, hogy merre legyen a vetített kép. Itt a szoba megközelíthetősége, a sötétíthetőség, a hangsugárzó rendszer szimmetrikus elhelyezhetősége, az ültetés, stb. szempontjai a meghatározók. A felülvilágító ablak alatti beugró később egy bárnak ad majd helyet, de vetítés közben egy sötétítő függöny gátolja meg hogy fény jusson a mozi terébe.

A sokcsatornás és sztereó zenehallgatás is szerepelt a megrendelő igényei között, ezért a hangsugárzókat a motoros mozgatású függönnyel a vetített képaránynak megfelelően vagy teljesen takart vászon elé kellett elhelyezni. Mivel a kiválasztott GENELEC hangsugárzók funkcionális, de egyedi és esztétikus formájával a megrendelő szimpatizált, ezért azok elrejtésére nem volt szükség.

Az akusztikai és belsőépítészeti tervezést, kivitelezést az ACREON Kft. végezte. A megrendelőt látványtervek, felület- és színminták segítették a választásban. A belső kialakítására alapvetően a lakás többi bútorának valódi cseresznyefa felülete, a vetítéshez szükséges sötétíthetőség és a meglévő tölgy parketta padlóburkolat volt meghatározó.

Az akusztikai méretezés a hangsugárzók elhelyezését, a felületek akusztikai minőségét (elnyelési és visszaverődési jellemzők) veszi figyelembe. A cél a referencia lehallgató helyiségekét közelítő, de a mozik hatását jobban közelítő hangzás elérése. Tipikus probléma például, hogy a kisebb helyiségekben a mély hangok – főleg azok állóhullámai – lényegesen nehezebben kezelhetőek, így a nagy filmszínházak nézőterére érvényes ajánlások csak korlátozottan alkalmazhatóak.

Készül a festés és az akusztikai álmennyezet
Készül a festés és az akusztikai álmennyezet

Az igazi kivitelezés a festéssel, az álmennyezet építésével és a villanyszereléssel kezdődött. A villanyszerelésnél gondolni kellett a világítás, függönymozgatás és az audiovizuális rendszerek – köztük az aktív hangsugárzók – elválasztott és zavarvédett hálózati táplálására. Az audiovizuális rendszer jelkábelei is ekkor kerültek a helyükre, de a vetítőhöz futó jelvezetékek utólag is bővíthetőek. Nehézséget jelentett a viszonylag kis belmagasság, mivel így a hagyományostól eltérő álmennyezeti szerkezetet lehetett csak beépíteni. Ráadásul a hangelnyelési tulajdonságok fokozása is szükségessé vált, miközben a mennyezet későbbi szerelhetősége is szempont volt.

Készül a kapu
Készül a kapu

A vászon környezetét egy keret emeli ki. A tömör fa hatású burkolattal ellátott keret (vagy becenevén „kapu”) fém váza az elülső hangsugárzókat és kábelezésüket tartalmazza, és javarészt rejti a motoros mozgatású függöny karnisát, a színházak színpadnyílásához hasonlóan.

Az eredeti tervekben szerepelt egy dobogó építése is, de később a helyszűke miatt, és mert döntés született az egysoros ültetésről, ez végül elmaradt. A dobogó akusztikai szerepe szerint kisfrekvenciás elnyelő is lett volna, ezt a funkcióját a többi burkolati elemmel részben sikerült pótolni.

A megrendelő kreativitását dicséri, hogy menet közben újabb ötletekkel, igényekkel segítette a házi-mozi végső kialakítását. Például WEB-kamera előkészítés van a kapun, szemben a „nézőtérrel”, USB kiállások kerültek a hátfalba az ülőhelyek közelébe (pl. fényképezőgép csatlakoztatható ide), a rendszerben használt multimédiás PC-t vezeték-nélküli billentyűzet és egér kezeli, melyek jól elférnek az ülőhelyül szolgáló hosszú, íves kanapé könyöklőin, a játékkonzolhoz is vezeték-nélküli vezérlők tartoznak.

A vezeték nélkül is vezérelhető kétkörös világítás egyik ága a mennyezeti keskeny fénykévéjű „spot”-okat, másik ága az oldalfali díszelemekbe süllyesztett lámpatesteket kapcsolja fokozatmentesen. A burkolatok tervezésekor a ház többi bútorának stílusát, egyszerű letisztult, minimálisan tagolt szerkezetét kellett követni.

A burkolatok és diffúzorok
A burkolatok és diffúzorok

A cseresznye furnér exkluzivitását tovább hangsúlyozzák a világítás és a függönyök, valamint az ülőhelyek mögé tervezett diffúz felület. Erre végül az akusztikai tervezők és Szabó Edit formatervező művész közös fejlesztésű moduláris elemekből felépülő egyedi kerámiakompozíciója került. Érdekes részlet, hogy a szellőzőrács is ugyanebben a stílusban készült egyedi kerámia elem. A kivitelezés gyakorlatilag a „diffúzorok” beépítésével fejeződött be, addigra megérkezett az ülőgarnitúra és csak a beállítás, mérés volt hátra.

A kész házi-mozi belső
A kész házi-mozi belső

Egy professzionális akusztikai tervezés és kivitelezés után elvárás a mérés és kiértékelés, mert ezzel ellenőrizhető az elért eredmény, vállalható az elvégzett munkára vonatkozó garancia. A mérés egyúttal lehetőséget ad a hangsugárzó rendszer pontos beállítására, a beállítások dokumentálására is. Az eredményeket az átadott jegyzőkönyv rögzíti. A mérési eredmények igazolták a méretezést, a helyiség akusztikai kialakításának alkalmasságát. A mért frekvencia-átvitelek is igen jók, figyelembe véve, hogy a mérés valós környezetben történt és nem laboratóriumban vagy süketszobában.


impulse_resp.jpg
Az impulzusválasz (Impulse Response) azt mutatja, hogy egy igen (ideális esetben végtelenül) keskeny impulzusjelre hogyan válaszol a rendszer. Az impulzusválasz egy lineáris (tehát pl. harmonikus torzítások nélküli) rendszer minden jellemzőjét tartalmazza. A mérésnél az impulzusválasz a processzor, a hangsugárzó és a szoba impulzusválaszát is tartalmazza. Az impulzusválasz időbeli lefolyása mutatja a direkt hang és a legfontosabb visszaverődések időzítését és nagyságát. A szabványosított mérési eljárások mind az impulzusválasz mérésén alapulnak.

freq_response.jpg
A frekvencia-átvitel (Frequency Response) az impulzusválaszból számolható. A frekvencia-átvitel az amplitúdó-átvitelből és a fázisátvitelből áll, de rendszerint csak az amplitúdó-átvitelt szokás vizsgálni. A fázisátvitel elemzésére csak akkor van szükség, ha egy probléma az amplitúdó-átvitelből nem látható (pl. a mélynyomó és széles-sávú hangsugárzók időbeli illesztése a keresztváltási frekvencia körül). A fül felbontása kb. 1/6 – 1/9 oktávsávnak felel meg, a szabványok 1/3 oktávsávos simításra adnak toleranciát. A szűkebb tolerancia az 1/3-ad oktávsávban simított amplitúdó-átvitelre ad követelményt (jellemzően ±3dB ingadozást megengedve) a referencia lehallgató stúdióhelyiségek számára az EBU Tech 3276 ajánlás szerint. Ez igen szigorúnak számít, a legtöbb hangsugárzó süketszobában sem képes ennek teljesítésére.

room_reverb.jpg
Az utózengési idő (Room Reverberation Time) azt mutatja, hogy mennyi idő alatt cseng le („tűnik el”) a szobába bevitt hangenergia. Minél tovább marad a hangenergia a szobában, annál több problémát okozhat (frekvencia-átvitel, térérzet, hangtisztaság, stb.). Jellemzően templomokban 5 – 8, koncerttermekben 1,5 – 2,2, színházakban 1,0 – 1,5, stúdiókban 0,2 – 0,6, süketszobákban pedig kisebb mint 0,05 másodperc az utózengési vagy lecsengési idő. Akusztikailag kezeletlen lakószobák tipikus utózengési ideje a közepes frekvenciasávban 0,5 – 0,9 másodperc. A szűkebb tolerancia az 1/3-ad oktávsávban számolt lecsengési időkre ad követelményt (jellemzően 0,05 másodperc ingadozást megengedve) a referencia lehallgató stúdióhelyiségek számára az EBU Tech 3276 ajánlás szerint. Ez igen szigorúnak számít, a legtöbb stúdió és vezérlőhelyiség sem teljesíti tökéletesen ezt a követelményt. Az enyhébb toleranciák az otthoni zenehallgatásra, házi-mozira vonatkozó ajánlásaink.

A mozi működik
A mozi működik

A projekt bebizonyította, hogy akusztikailag kontrollált kisméretű házi-mozi helyiségben is elérhető a közel referenciaszintű lehallgatási környezet. A beállításokat követő rövid filmnézés nagyon gyorsan mindenkit meggyőzött: a moziélmény otthon nem mítosz, hanem valóság.

Az audiovizuális rendszert az dr. Matuska József tervezte. A rendszerben alkalmazott berendezések kiválasztása során is szoros konzultáció zajlott a szakértő és lelkes megrendelővel.

A hangsugárzók elhelyezése
A hangsugárzók elhelyezése

A megfelelő teljesítményű hangsugárzók elhelyezése mindig nagy körültekintést igényel, mert ez alapvetően befolyásolja a hangmérnökök által a sokcsatornás filmhang vagy zene keverése során megalkotott hangkép reprodukálását. A 6.1 csatornás hangrendszer hangsugárzói a professzionális lehallgató monitorairól ismert finn GENELEC gyártmányai. A frontsugárzók nagyjából 3 méteres hallgatási távolságához és a teljes légteret tekintve kb. 90 köbméteres helyiséghez – a „beugrót” nem számítva kb. 75 m³ a hasznos légtér – frontban (bal, center, jobb) három 8040A2190, hátra pedig ugyancsak három 8030A2189 került kiválasztásra. A basszushangokat egy HTS3-as „subwoofer” állítja elő. Ezek a hangsugárzók elegendő hangerőt állítanak elő (a hallgatás helyén a maximális hosszú idejű hangnyomás kb. 97 dB az összes csatornát nem koherens jellel meghajtva). A viszonylag kisméretű, de nem könnyű aktív hangsugárzókat azok irányba állítását biztosító fali konzolok tartják.

A kapu a front hangsugárzókkal és a vászonnal
A kapu a front hangsugárzókkal és a vászonnal

A hangsugárzók elhelyezése természetesen megpróbál igazodni a vonatkozó előírásokhoz, de meghatározó a vetítővászon szélessége illetve a belsőépítészeti megoldásként választott kapu, mely megadja a bal- és jobboldali frontsugárzók lehetséges helyét. Sikerült megfelelő kompromisszumot találni az ideális lehallgatási pozícióhoz. A center és a hátsó csatornák majdnem a mennyezet magasságából szólnak a hallgatási hely felé. Ennek oka, hogy a center hangsugárzót csak a kapu áthidalójára, a bal hátsó sugárzót pedig pont a bejárati ajtó fölé lehetett felszerelni.

A vetítő a hátfalon
A vetítő a hátfalon

A 225 x 126 cm-es képméretű, SCREENLINE AMLETO matt fehér keretes vászonra egy PANASONIC PT-AE700E2203 LCD projektor vetíti képét. A vászon középpontja 1,3 méter magasan van, ami nagyjából egybeesik az ülő ember szemmagasságával. A mozgatható lencse és a széles képnagyítási tartomány miatt a vetítőt könnyű volt elhelyezni. Az adott méretű képet közel 5,5 méter távolságból és 1,8 méter magasságból az ülő nézők feje felett vetíti a projektor egy a hátfalra rögzített kis polcról.

A hangsugárzókat egy ONEWAY ELECTRONICS aszimmetrikus/szimmetrikus átalakítón keresztül egy SHERWOOD NEWCASTLE P-965-ös AV előerősítő/processzor látja el jellel. Ehhez és a vetítőhöz egy PIONEER DVR-920H2281 DVD/HDD felvevő, egy SONY PLAYSTATION2 játékkonzol, egy SHUTTLE multimédiás „Barebone PC” és még egy ős öreg VHS magnó is csatlakozik, mint forráskészülék.

A megelégedett tulajdonos szavai szerint megérte hozzáértőkre bízni a tervezést és kivitelezést: „A helyiség igazi szórakoztató központtá vált, ahol a filmnézés és zenehallgatás várakozáson felüli élményt nyújt, de a sportközvetítések és a számítógépes játékok is egészen más szinten élvezhetőek. A kivitelezés elhúzódása ellenére minden résztvevő a tőle telhető maximumot nyújtotta a projekt megvalósítása során, és szívvel-lélekkel igyekeztek a saját magukkal szemben támasztott magas szakmai elvárásoknak megfelelni. Szabó Edit kerámiái pedig megkoronázták a befektetett munkát, igazi díszei a helyiségnek.”

Szerzők:

Fürjes Andor Tamás
dr. Matuska József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .