Filmmaker Mode: új képmód TV-kre a filmkészítők támogatásával

Az UHD Alliance által bejelentett „Filmmaker Mode” elnevezésű TV képmód a filmkészítők elképzeléseinek megfelelően jeleníti meg a filmeket. Az LG, a Panasonic és a Vizio csatlakoztak a kezdeményezéshez.


Az UHD Alliance (UHDA) közleményében bejelentett együttműködés – melynek az iparági szövetség mellett részese néhány vezető szórakoztatóelektronikai gyártó, hollywoodi stúdiók és a filmkészítők közösségének tagjai – célja egy „Filmmaker Mode” elnevezésű nézési mód (képmód) kidolgozása TV-khez, mely a filmeket és tévésorozatokat alkotóik szándékainak megfelelően jeleníti meg.

Bár az utóbbi években már sok TV kínál többé-kevésbé alkalmas képmódokat, még mindig ritka, hogy azok mindenben megfeleljenek a filmkészítők által a tartalom előállítása során alkalmazott referenciaszabványoknak. Ráadásul sok felhasználó nem is a legmegfelelőbb képmódot választja, így a túltelített színektől kezdve a mozgásmegjelenítés kisimításáig számos beállítással TV-jén a legtöbb néző a filmeket nem azok megalkotói szándékainak megfelelően látja. Az UHD Alliance, néhány tévégyártó és a hollywoodi stúdiók a helyzet javítására találták ki a „Filmmaker Mode” képmódot.

Az UHD Alliance elnöke, Michael Zink szerint: „Mikor Paul Thomas Anderson, Ryan Coogler, Patty Jenkins, Martin Scorsese és Christopher Nolan kapcsolatba lépett az UHDA-val a filmélmény nappaliban való kiterjesztése érdekében, lelkesen és ideális helyzetben kapcsolódtunk be a megbeszélésbe.” „A támogató szórakoztatóelektronikai gyártók Ultra HD TV-i nézési opciók széles körét képesek biztosítani, és a filmes tartalmakhoz kimagasló filmkészítők sokaságának véleményén alapuló Filmmaker Mode hozzáadása lehetőséget kínál a fogyasztók számára, hogy jobban éljék át a filmkészítők vízióját.”

A sötét lovag trilógia, a Csillagok között és a Dunkirk rendezője Christopher Nolan szerint: „A modern televíziók rendkívüli technikai képességekkel rendelkeznek és fontos, hogy ezeket az új technológiákat kihasználjuk annak biztosítása érdekében, hogy az otthoni néző munkánkat a lehető leginkább eredeti kreatív szándékainknak megfelelően lássa.” „Együttműködve a TV-gyártókkal, a Filmmaker Mode egyesíti a filmkészítők visszajelzéseit a képkocka-sebesség, a képarány, a színek és a kontraszt valamint az aktuális média kódolása egyszerű alapelvei vonatkozásában, hogy a televíziók megfelelő módon tudják olvasni és megjeleníteni azokat.”

A kezdeményezéshez már csatlakozott LG, Panasonic és Vizio készülékeiben a Filmmaker Mode konzisztens módon letiltja az összes utófeldolgozást, köztük az interpolált képkockákkal operáló mozgáskisimítást, és megőrzi az eredeti és pontos képarányt, a színeket (és a D65 fehér pontot), valamint a képsebességet. Ez az SDR és a HDR tartalmakra egyaránt vonatkozik.

Figyelemreméltó, hogy a már létező ISF, THX, Technicolor vagy más hasonló képmódokkal szemben a Filmmaker Mode könnyebben lesz elérhető a nézők számára, az ugyanis automatikusan bekapcsolódik filmek és a TV-műsorok esetében a tartalomba beágyazott metaadat jóvoltából, vagy a távirányító külön gombjának megnyomásával. Az üzemmódot támogató TV-k dobozán és műszaki adatainak listájában pedig látható lesz majd a fenti hivatalos logó.

Az elmúlt években a mozizás technológiailag némileg lemaradt a televíziózás mögött. A Dolby Cinema és hasonló mozik vetített képükkel inkább csak szélesebb – úgymond EDR (Enhanced Dynamic Range) – dinamikatartományt biztosítanak, bár már létezik a HDR mozikra vonatkozó első specifikáció. Ugyanakkor ma szinte már csak 4K felbontású TV-k kaphatóak, a tartalomkínálat is lassan bővül hozzájuk, ahogy a fényesebb képű nagy dinamikatartomány (HDR) is kezd terjedni. A legjobb TV-k már képesek reprodukálni a mozifilmek DCI-P3 színterét, és a közeljövőben a még szélesebb BT.2020-at is. A fejlettebb televíziós technológiát azonban meg kell szelídíteni, hogy az hűen adja vissza az előállított tartalmakat és megfeleljen a szabványoknak – állítják a filmkészítők.

A Fantomszál és a Vérző olaj rendezője Paul Thomas Anderson szerint: „A mai televíziók fejlődésével most itt a remek alkalom a Filmmaker Mode bevezetésére. Egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni, mire képes a technológia. Fel tudjuk használni ezeket a képességeket a filmkészítők szándékának megőrzésére, a művészet céljának megvédésére.”

Rian Johnson, a Csillagok háborúja: Az utolsó jedi és a Tőrbe ejtve rendezője szerint: „A Filmmaker Mode attól egyedi, hogy az tiszta kifejezése annak, miként kellene kinéznie a filmnek, amikor azt elkészítették.”

A kezdeményezést támogatja James Cameron, J.J. Abrams, Ava DuVernay, Judd Apatow, Ang Lee, Reed Moreno és a Duffer testvérek is. Ez az első együttműködés a hollywoodi stúdiók és a tévégyártók között, amely a kreatív közösség vezető személyiségeit is bevonja egy műszaki kérdésbe.

„Nagyon foglalkoztat, hogy miként élvezhető a film otthon, mert az itt él a legtovább. Itt nézik és nézik újra és élik át a családok. Azzal, hogy a tábor művészei segíthetik a konzultációt és visszajelzéseket adhatnak az elektronikai cégeknek a Filmmaker Mode-ról együttesen járulhatunk hozzá ahhoz, hogy a fogyasztó élménye még inkább olyan legyen, mint a moziban.” – tette hozzá Ryan Coogler a Fekete Párduc és a Creed – Apolló fia rendezője.

A kezdeményezés nem előzmény nélküli. 2017-ben már felszólaltak hollywoodi rendezők a TV-k mozgásjavító eljárása ellen, felszólítva a tévégyártókat, hogy kapcsolják ki a mozgássimítást készülékeikben. Most részben ezt váltják valóra az UHD Alliance vezetésével együtt a filmkészítők, a hollywoodi stúdiók és a tévégyártók. Az UHD Alliance kezdeményezte a rendezőket tömörítő Directors Guild of America (DGA) és a Film Foundation bevonását is.

Martin Scorsese azt nyilatkozta: „1990-ben azzal a céllal indítottam a Film Foundation-t, hogy megőrizze a filmet és megvédje a filmkészítő eredeti vízióját, hogy a közönség úgy élhesse át ezeket a filmeket, ahogy azokat láttatni kívánták. Manapság a legtöbb ember ezeket a klasszikus filmeket mozik helyett otthon nézi, így a Filmmaker Mode különös jelentőséggel bír ezeknek a filmeknek a megjelenítésekor, melyek filmre forgatva egyedi jellemzőkkel rendelkeznek.”

Az LG és a Panasonic talán a szeptemberi berlini IFA 2019 kiállításon közöl továbbiakat a Filmmaker Mode megjelenésével kapcsolatban.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .