Hollywoodi rendezők a TV-k mozgásjavító eljárása ellen

1. Oldal

Jelentős hollywoodi filmrendezők arra szólítják fel a tévégyártókat, hogy kapcsolják ki a „szappanopera” hatást keltő mozgássimítást készülékeikben.


12 éve alkalmazzák az LCD TV-k mozgásfelbontásának javítására a képfrissítési gyakoriságot, így a képkockák tartási idejét csökkentő eljárást. A megkétszerezett majd megnégyszerezett képfrissítés a műsorforrás eredeti képkockáit interpolált mesterséges képkockákkal egészíti ki, ami kisimítja a mozgást, de sajnos a filmet olyanná teszi, mintha azt kézi videokamerával vették volna fel, ahogy az olcsó „szappanoperákat”.

Míg a hollywoodi filmek vetítéséhez szigorú szabványokat kell teljesíteniük a moziknak, addig a TV készülékekre ilyen előírások nem vonatkoznak, ami miatt néhány hollywoodi filmkészítő berzenkedik.

A hollywoodi rendezők egy csoportja most arra szólítja fel a tévégyártókat, hogy kapcsolják ki ezeket a „mozgássimító” rendszereket, melyek szinte minden televízióban alapértelmezetten működnek.

A csoportot James Gunn vezeti, aki leginkább A galaxis őrzői (Guardians of the Galaxy) című filmjeiről ismert, és a „Sátán szemüvegének” nevezi a mozgássimítást. Rajta kívül Rian Johnson (Star Wars: Az utolsó Jedik), Edgar Wright (Nyomd, bébi, nyomd), Matt Reeves (A majmok bolygója – Forradalom), Chris McQuarrie (Mission: Impossible – Titkos nemzet), Christopher Miller (A Lego kaland), Dan Trachtenberg (Cloverfield Lane 10), Reed Moreno (A szolgálólány meséje) és Tom Cruise is támogatják a kezdeményezést.

A véleményüket Twitteren közzétevő rendezők közül Rian Johnson úgy fogalmaz: „Ha azt akarod, hogy a filmek úgy nézzenek ki, mint a folyékony hasmenés, rendben. De ennek a te választásodnak kell lennie, nem pedig egy a dolog kikerülésére mindenki számára kötelezően átugrandó karikának” – utalva ezzel arra, hogy tévénézők maguk választhassák meg akarják-e használni a mozgássimítást.

James Gunn hozzáteszi, hogy a mozgássimítás nem ugyanaz, mint a magasabb képsebességgel (HFR) felvett filmek. A filmek többsége még ma is leginkább a mozgásmegjelenítési hibáktól nem mentes, másodpercenként 24 képkockás képsebességgel készül, néhány kivételtől eltekintve. Az első, másodpercenként 48 képkockás A Hobbit még sok filmkritikusnak nem tetszett, az első 120 képkocka/sec HFR mozit, a Billy Lynn hosszú, félidei sétáját viszont sokan lenyűgözőnek találták.

James Gunn szerint: „A mozgássimítás – a TV képéhez hozzáadott hamis extra képkockák – NEM ugyanaz, mint a filmek, melyeket ténylegesen magasabb képsebességgel vesznek fel”.

A filmrendezők 2014-ben már elindítottak egy petíciót a mozgássimítás ellen, a tévégyártók azonban nem törődtek vele. Némileg fura módon úgy gondolják, hogy feladatuk része a videó „feljavítása” és nemcsak a mozgás kisimításával, de az élesség, a színek fokozásával, a képzaj csökkentésével és egyebekkel. Az így a TV által manipulált kép pedig nem olyan, mint amilyennek a rendezők megalkották.

A felhasználók persze kikapcsolhatják a márkánként sokféleképpen nevezett mozgássimítást a TV menüjében.

Az alábbi RTINGS videó a „szappanopera” effektust okozó képinterpoláció működését mutatja lassított felvételekkel.

Kapcsolódó linkek:

Lenyűgözőnek találták az első 120 képkocka/sec HFR mozit
A mozifilmek megújuló technikájáról A Hobbit kapcsán
Sok filmkritikusnak nem tetszik A Hobbit magas képsebességgel
James Cameron a 2D-ről 3D-re konvertálás ellen szól
Az LCD TV-k magasabb képfrissítése csak marketing trükk
LCD TV-k megkétszerezett képfrissítéssel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..