GY.I.K. (Gyakran Ismételt Kérdések)

…a válaszok (1, 2)…

Csökkentve vagy eltüntetve a zajt azokon a helyeken, ahol nincs elfedő audio jel, az eredeti hang minősége viszonylagosan megőrizhető. Ebből a szempontból tehát egy érzékelési kódoló rendszer, mint a Dolby Digital lényegében egy szelektív és nagyteljesítményű zajcsökkentő.

A Dolby Digital más módon is igyekszik javítani a kódolási eljárás hatékonyságát és minőségét. Az előzőekben említett sávok között aszerint osztja el az ábrázolásra használatos biteket, ahogy azt a műsor adott frekvenciaspektruma vagy dinamikaviselkedése megkívánja. Az előzőekben vázolt modell képes arra, hogy dinamikusan változtassa meg saját magát azért, hogy elegendő bit álljon rendelkezésre az audio jel leírására, illetve biztosítsa a zaj teljes elfedését.

A Dolby Digital azt is eldönti, hogy a közös adatfolyam bitjeit miként használják fel az egyes csatornák. Így a több nagyfrekvenciás összetevőt átvivő csatornák nagyobb adatmennyiséget igényelhetnek, vagy az egyik csatornában megjelenő erősebb hang jele más csatornák zajának elfedését biztosítja.

Ez a kifinomult elfedési modell és bitmegosztási rendszer a Dolby Digital rendkívüli hatékonyságának a kulcsa. A Dolby Digital akár 24-bites digitális audio jelet is fel tud dolgozni 20 Hz-től 20 kHz-ig terjedő frekvenciatartományon a teljes sávú csatornákban és 20 Hz-től 120 Hz-ig a mély hatáshangok (LFE) csatornájában. A rendszer által támogatott mintavételi frekvenciák 32, 44,1 és 48 kHz, az igények széles skálájának megfelelő többféle adatátviteli sebességnél.

Miben különbözik az 5.1 csatornás Dolby Digital a Dolby Surround-tól?

A hangok pontosabb térbeli megjelenítése és a meggyőzőbb, a valósághoz hűebb környezeti hangok előállítása érdekében a Dolby Surround egy csatornájával szemben a Dolby Digital 5.1 két hátsó (surround) csatornát biztosít. E mellett ezek a csatornák a teljes hallható átviteli tartományt (20Hz – 20 000Hz) megszólaltatják, míg a Dolby Surround egy hátsó (surround) csatornájának átvitele korlátozott (100Hz – 7 000Hz). Ez még tovább erősíti a valósághűséget és a műsoranyagok keverőjének nagyobb alkotói szabadságot ad. Mindezeken kívül a Dolby Digital különálló csatornái sokkal élesebben érzékelhető térbeli hatásokat tesznek lehetővé és a „ .1”-dik LFE csatorna igen mély hanghatások előállítására képes, megdöbbentő hatással (kétszer hangosabban, mint a többi csatorna).

Az előzőeken kívül az információ továbbításának ill. tárolásának módjában is különbözik egymástól a két rendszer. A Dolby Digital – elnevezéséhez híven – digitális adatfolyam formájában kerül továbbításra ill. tárolásra az új formátumokon (DVD, DTV, stb.), míg a Dolby Surround a négy (bal, közép, jobb, hátsó vagy „surround”) csatorna kódolt jelét egy közönséges analóg sztereóműsor továbbítására alkalmas rendszer két sávját használja fel. Így a Dolby Surround nem válik idejétmúlt rendszerré, mindaddig, amíg a sztereó velünk marad. A Dolby Surround kódolt program visszaállítható monoban, sztereóban, vagy Dolby Surround Pro Logic dekódolva négy csatornás formában. A Dolby Surround műsoranyagok még igen szép számban érhetőek el rendszeresen sugárzott TV programokon, videó játékokon, CD-ROM-okon, zenei CD-ken és sugárzott, szalagon, lemezen rögzített filmek ezrein. Ez az oka, hogy az összes Dolby Digital dekódoló egyben tartalmaz egy digitálisan megvalósított Dolby Surround Pro Logic dekódolót is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .