GY.I.K. (Gyakran Ismételt Kérdések)

…a válaszok (6, 7, 8)…

A különböző digitális hangátviteli formátumok hány hangcsatornát közvetítenek?

A műsorforrások Dolby Digital hangsávja lehet mono, sztereó (esetleg sztereó jelbe mátrixkódolt négycsatornás Dolby Surround), vagy teljesen diszkrét 5.1 csatornás „surround” hang. A Dolby Digital EX 6.1 csatornás hangja egy hátsó-közép (Back Surround) csatornával egészül ki, melyet mátrix kódolva a surround bal/jobb hátsó csatornák hordoznak.

A többnyire csak DVD-Video lemezeken előforduló DTS hangja kizárólag teljesen diszkrét 5.1 csatornás, a DTS-ES pedig 6.1 csatornás, mely utóbbi hátsó-közép csatornája lehet mátrix kódolt vagy egy teljesen független diszkrét hangút. Az MPEG2 hang is sokcsatornás (5.1) hangátvitelt szolgál.

A DVD-Video lemezeken a filmek hangjának többféle – sokszor a megszólaló csatornák számában is különböző – változatát lehet megtalálni. A diszk tartalmazhat például három Dolby Digital vagy egy DTS 5.1 csatornás hangot, melyeken a dialógusok valamely világnyelven szólalnak meg, egy Dolby Digital kódolt sztereó vagy surround változatot – esetleg mondjuk magyarul, és egy mono sávot a rendező kommentárjaival vagy más kísérő információval. A hangsávok összetétele a DVD előállítójának szándéka szerint más és más lehet, így mindig ellenőrizni kell a nyelv (Language) menüben a választható lehetőségeket.

Milyen hangsugárzókból álljon a diszkrét, sokcsatornás, digitális hangrendszer?

Az ideális diszkrét, sokcsatornás, digitális lejátszó rendszer a bal, közép, jobb és hátsó surround csatornákhoz is teljesen azonos, teljes sávszélességű hangsugárzók használatára épül. Ha ez nem lehetséges, törekedjünk arra, hogy az összes hangsugárzó hangzásbeli tulajdonságai, hangszíne azonosak legyenek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha lehet, a hangsugárzók mérete (térfogata) és az azokba épített hangszórók azonosak legyenek, több-utas hangsugárzó esetén pedig az egyes hangszórók által lesugárzott frekvenciák – vagyis az azt meghatározó keresztváltási frekvenciák – azonosak legyenek.

Több hangsugárzó gyártó kínál hangszínben illesztett házi-mozi sugárzókat. Sok pedig olyan rendszereket is gyárt, melyek a fő csatornákhoz, egymáshoz illeszkedő, kompakt, kisméretű hangsugárzókat és az irányítatlan mélyhangokhoz egy vagy több mélysugárzót kombinálnak. Egy ilyen „szatellit” rendszer igen helytakarékos megoldás lehet.

Használjak-e dipólus vagy bipoláris surround hangsugárzókat?

A hátsó surround sugárzók elhelyezése, az adott helyiség akusztikai viszonyai és személyes ízlésbeli kérdések ugyanolyan fontosak, mint a hangsugárzók lesugárzási tulajdonságai. Ezek a tényezők olyannyira változatosak, hogy nem tudunk egy bizonyos hangsugárzó típust ajánlani házi-mozi használatra.

A speciális konstrukciójú dipólus és bipoláris surround hangsugárzók több, a helyiség különböző (főleg annak első- illetve hátsó) részére irányított hangszórót használnak egy szórtabb (ún. diffúz) hangtér elérése érdekében, mely a mozikban alkalmazott több hangszóró által előállított hangtérre hasonlít. Ezt az effektust ma már az A/V erősítőkben vagy más készülékekben alkalmazott jelfeldolgozó processzorok (DSP) képesek mesterségesen is előállítani. Az pedig ízlés kérdése, hogy valaki inkább ezt a hatást szereti-e, vagy a hátulról érkező hangok pontosabb irányérzetét (lokalizációját) tartja fontosabbnak. E kettő ugyanis többnyire együtt nem elérhető.

Az bizonyos, hogy a házi-mozizás céljára használatos szoba akusztikája sokkal bonyolultabban hat a speciális konstruált dipólus és bipoláris surround hangsugárzókra és viszont, mint egy hagyományos „egy irányban” sugárzó úgynevezett unipoláris társára, mely megfelelő módon elhelyezve ugyanolyan hatásos surround hangsugárzó lehet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..