PlayStation 5: ismert a teljes specifikáció

A Sony is bemutatta a PlayStation 5 műszaki adatait, aminek grafikus teljesítménye 10,3 TFLOP lesz támogatva a 4K felbontású 120 képkocka/sec képsebességet.


Korábban a Sony már megerősítette, hogy a PlayStation 5 támogatja a 4K felbontású 120 képkocka/sec képsebességet, az akár 8K grafikát és a „ray-tracking” megvilágítást és fényvisszaverődést modellező technológiát. Az is tudott, hogy a konzol SSD tárolóval, Ultra HD Blu-ray lemezmeghajtóval és megújuló visszajelzéseket nyújtó haptikus játékkontrollert kerül piacra.

A múltheti PlayStaion.blog bejelentésben Mark Cerny, a PS5 vezető rendszertervezője egy rendkívül technikai videós prezentáción mutatta be az új konzollal kapcsolatos műszaki szempontokat és a „a PS5 felé vezető utat”.

A PlayStation 5 grafikus teljesítménye 10,3 TFLOP lesz, míg a konkurens új Xbox Series X konzolra vonatkozóan 12 TFLOP-ot ad meg a Microsoft. Mark Cerny szerint azonban nem a TFLOP szám a lényeg, és azzal érvel, hogy például a PlayStation 4 Pro (4,2 TFLOP) konzolhoz képest a PlayStation 5 sokkal nagyobb előrelépés, mint amit a számok sugallnak.

Cerny magyarázta szerint az extra teljesítmény nagy része a hagyományos merevlemezről a szupergyors SSD-re való váltáshoz, valamint az adatáramlás egészének további optimalizálására vezethető vissza. Az SSD nemcsak a játék betöltését teszi sokkal gyorsabbá, de sokkal nagyobb és részletesebb játékvilágot teremthetnek vele a játékkészítők. A Blu-ray lemezek és a hagyományos merevlemezek adatátviteli sebessége komoly korlátot jelentett a múltban, ami kompromisszumokhoz vezetett a játékvilágok és általában a játékok tervezésében. A sebesség tekintetében a RAM-mal összevethető SSD-re való váltás „mindent megváltoztat”. A PS5 játékhoz használható 825 GB-os SSD-je egy külső NVMe SSD kártyával kibővíthető, ami valamikor az után lesz kapható, hogy a konzol piacra kerül.

A prezentáció a PS5-ben alkalmazott 3D Audio „rendkívül fejlett hangzásáról” és annak „Tempest Engine” elnevezésű dedikált hardveréről is szól. A Sony magyarázata szerint, a cél, hogy a játékos jobban elmerüljön a játékban, érezze „jelenlétét”. Erre szolgálna a Dolby Atmos vagy DTS:X is, de a Sony azt mondja, hogy saját 3D audiorendszere hangforrások százainak feldolgozására lesz képes, nemcsak 32-re, mint amennyit a Dolby Atmos kezel.

Cerny magyarázta szerint: „Ellenállhatatlan hangélményt akartunk biztosítani minden felhasználó számára, nemcsak azoknak, akiknek a csúcskategóriás hangsugárzó-rendszere van. Tehát megterveztünk és megépítettünk egy egyedi motort a 3D hanghoz, ami rendelkezik az ideális hangmegjelenítéshez szükséges teljesítménnyel és hatékonysággal. A PS5 3D hangjával a játék közben hallott hangok jobban érzékeltetik a jelenlétet és a helyszínt. Hallhatod a körülötted különböző felületekre hulló esőcseppeket, és pontosan meghatározhatod, hogy hol az ellenség.”

Mark Cerny azt is elmagyarázta, hogy a hardver audiochip kapcsolódik a PS5 ray-tracking képességéhez, ami azt jelenti, hogy a hangok a fényhez hasonlóan „követhetőek” egy jelenetben. Ez valóságosabb hangvisszaverődéseket illetve pontosabb hangot tesz lehetővé a mozgó objektumokról.

Hogy a 3D hangélmény ne csak a sokcsatornás hangrendszereken működjön a Sony a hangot az úgynevezett fejnek megfelelő transzferfüggvény (Head-related Transfer Function – HRTF) szerint állítja, vagyis az egyes emberek külső fülének megfelelően hangolja a hanghatást. Így az két csatornán, vagyis egy fejhallgatón is megteremti a térhangzást. Induláskor a PS5 öt választható audio-profilt kínál majd, de a Sony azt is vizsgálja, hogy a márka 360 Reality Audio objektumalapú térhangzás technológiájához hasonlóan a játékos füléről készült fotó analízise alapján tökéletesíti a hanghatást.

A több mint 4.000 PS4 játék túlnyomó többsége játszható lesz a PS5 konzolon is. A visszafelé kompatibilis játékok nagyobb frekvencián futnak majd a PS5-ön magasabb vagy stabilabb képsebességet és potenciálisan magasabb felbontást biztosítva. Ironikus módon a PS5 annyival gyorsabb, mint a PS4, hogy néhány játékkód ezt „egyszerűen nem tudja kezelni”. A kompatibilitást ezért játékonként tesztelik.

A PlayStation 5 az év végétől lesz kapható, de árát még nem jelentették be.

PlayStation 5 – hivatalos specifikáció
CPU x86-64-AMD Ryzen „Zen 2”
8 mag / 16 szál
Változó frekvencia, legfeljebb 3,5 GHz
GPU AMD Radeon RDNA 2 alapú grafikus motor
Ray Tracing gyorsítás
Változó frekvencia, legfeljebb 2,23 GHz (10,3 TFLOP)
Rendszer-memória GDDR6 16GB 448GB/s sávszélesség
SSD 825GB 5.5GB/s olvasási sávszélesség
Bővíthető tároló NVMe SSD bővítőhely
Külső tároló USB HDD támogatás
Optikai meghajtó Ultra HD Blu-ray, akár 100GB/lemez
Video kimenet A 4K 120Hz TV-k, 8K TV-k támogatása, VRR (HDMI ver.2.1 szerint)
Audio „Tempest” 3D AudioTech

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..