OKOSODÓ
Az alábbi oldalakon, a házi-mozi alapfogalmaival, technológiáival ismerkedhet meg. Célunk az, hogy minden megtalálható és érthető legyen, amit erről a témáról tudni kell és érdemes.
Házi-mozit, okosan I. (Tervezés)
Házi-mozit, okosan II. (Vásárlás és gyakorlat)
Milyen TV-t vegyek?
A házi-mozi hangja
A házi-mozi képe
GY.I.K.
(Gyakran Ismételt Kérdések)
CIKKEK
Dolby Atmos a házi-moziban (Frissítve videóval)
Milyen TV-t vegyek? (2016.)
A Dolby Atmos és DTS:X hangformátumokról
Mi is az a kvantumpötty LCD TV és mire jó?
Mi értelme az ívben hajlított képernyőjű TV-knek?
» további írásaink
SZAKCIKKEK
Mit kell tudni a nagy dinamikatartományú képmegjelenítésről (Frissítve)
Dolby Vision: a jövő fényes, kontrasztos, színgazdag képe
Milyen is lesz az Ultra High Definition TV azaz UHDTV
A házi-mozi hangja
Antennák a digitális földi televíziós műsorsugárzás vételéhez
» további írásaink
TERMÉKEK
Milyen is az első kapható OLED TV?
Sony KDL-32EX600: LED LCD TV mindenkinek
Pioneer KURO PDP-5080XA: a fekete dicsérete
JVC DLA-HD1: mire képes a kontrasztbajnok?
Pioneer PDP-507XD: plazma TV a tökéletesség útján
» további írásaink
keresés  
BELÉPÉS    FÓRUM SÚGÓ       
GURU - 2005. október 30., vasárnap 
A harmadik dimenzió újítja meg a mozit
A november 4-én bemutatásra kerülő „Chicken Little”-t – a Disney új, komputer-animációs filmjét – az USA-ban és Kanadában nyolcvanöt, Mexikóban két vetítőteremben már három dimenzióban (3D) élvezhetik majd a mozilátogatók.

Már idén tavasszal, a mozgóképipar legfontosabb rendezvényén, a ShoWest 2005 kiállításon filmes technikatörténeti esemény résztvevői lehettek a látogatók. A rendezvény utolsó napján pedig a digitális vetítéstechnikában DLP technológiájával úttörőszerepet játszó Texas Instruments vendégeként olyan illusztris filmkészítők vették fel a 3D mozi nézéséhez szükséges polarizált szemüveget, és tettek elkötelezett nyilatkozatokat az új technológia iránt, mint James Cameron, Randal Kleiser, George Lucas, Robert Rodriguez és Robert Zemeckis.

A 3D mozivetítés céljára alkalmas technológia sokat fejlődött az utóbbi években. Szó sincs már vörös és ciánkék lencséjű szemüvegről, melynek viselése fárasztja a szemet, és sokaknak fejfájást okoz, de nincs szükség az IMAX 3D mozikban használatos elektronikusan vezérelt ormótlan változatra sem.

Chicken_Little_3D.jpg
A "Kis csirke" csőrén látható szemüveg ugyanolyan, mint amit a mozinézők is viselnek majd.

Az Egyesült Államok kilenc (köztük a három legnagyobb) mozilánca által nemrég megkötött ötéves megállapodás keretén belül első lépésben 85 vetítőtermet szerelnek fel a digitális 3D filmek bemutatására alkalmas REAL D Cinema rendszerével november 4-ig, amikor is ezekben a Disney legújabb, komputer-animációs filmje a Chicken Little bemutatására kerül.

Sok hollywoodi reménykedik benne, hogy a 3D legalább akkora előrelépés lesz a mozi történetében, mint amekkora a hangosfilm vagy a színes technika megjelenése volt. Kétségtelen, hogy nagy szüksége van erre az utóbbi időkben a bevételek csökkenésével küzdő iparágnak. A 3D azt jelentheti, hogy a mozi újra valami olyat tud kínálni a nézőknek, amiért azok hajlandóak kimozdulni otthonról, s otthagyni az mind több háztartásban működő, kényelmes és egyre tökéletesebb élményt nyújtó házi-mozikat.

A 3D sikere azért is fontos a filmipar számára, mert az ilyen filmek iránti igény felgyorsíthatja a digitális mozik elterjedését. Az új technológia ugyanis hozzávetőleg egymilliárd dollár megtakarítását eredményezheti a filmkópiák és azok szállításának feleslegessé válásával. A mozik számára viszont beruházást igényel a digitális technológia, ami vetítőtermenként kb. 85.000 dollárba (17,5 millió Ft) kerül.

A 3D filmek vetítéséhez azonban még további eszközökre van szükség. A REAL D eljárása az eddigi 3D technológiákkal ellentétben egy projektorra épül, amely a két szemhez tartozó képeket egyesítve vetíti. Mivel a projektor digitális, ezért az a képeket sokkal gyorsabban képes kivetíteni, mint a másodpercenként 24 képkockát magán átfuttató szabvány filmvetítők. A „Chicken Little” bal és jobb szembe jutó képei felváltva, 144 képkocka per másodperc sebességgel jutnak a vászonra, ami szintén nem hétköznapi, hanem egy speciálisan kezelt úgynevezett ezüst vászon. A legnehezebben az oldható meg, hogy a bal illetve jobb szem csak az oda szánt képeket lássa. Erre a REAL D Cinema rendszere egy a vetítő optikája elé szerelt adaptert alkalmaz, mely a váltakozó képeket különbözőképpen polarizálja, s így azok csak a fixen polarizált szemüveg megfelelő lencséjén keresztül válnak láthatóvá. Ez a szintén a REAL D által gyártott szemüveg olcsó, eldobható vagy a mozilátogatónak ajándékozható.

A rendszer szinte tökéletes. A gyors képváltás ugyan némileg összemossa a kép eredeti felbontását (a 2048 soronkénti pixelt kb. 1700-ra), és még a REAL D vezetői is elismerik, hogy annak használata 300 személyesnél nagyobb befogadóképességű, méretesebb vetítővásznú termeknél nem praktikus. A versengő In-Three és NuVision rendszerével szemben a moziknak az a legfontosabb kifogásuk, hogy azok elektronikusan vezérelt szemüvegei költségesek, és kezelésük csak gondot jelent.

Kapcsolódó linkek:

InFocus DepthQ 3D vetítő
Digitális mozivetítők versenyben
Megosztás Facebook-onMegosztás Facebook-on
Megosztás Twitter-enMegosztás Twitter-en

MEGTEKINTEM A HOZZÁSZÓLÁSOKAT - ÚJ HOZZÁSZÓLÁS ÍRÁSA

(eddig 2 hozzászólás érkezett a hírhez)
LEGFRISSEBB HOZZÁSZÓLÁSOK:
#3   GURU 2006. november 11., szombat - 13:54 válasz erre
ez a bejegyzés válasz pimpaxxx bejegyzésére (#2)
Köszönet a rövid történeti visszatekintésért.
#2   pimpaxxx 2006. november 11., szombat - 2:57 válasz erre
Inkább az újra sikeres a háromdimenziós film cím lett volna helyénvaló. Mivel, több mint 50 éve volt már egy aranykora annak (pont a polarizációs eljárással, igaz az még lineáris volt). Viszont akkor drágállották, mert két film kellett hozzá. Helyette a Cinemascope lett a befutó. (A FOX szélesvásznú megoldása.)

"Sok hollywoodi reménykedik benne, hogy a 3D legalább akkora előrelépés lesz a mozi történetében, mint amekkora a hangosfilm vagy a színes technika megjelenése volt."

Ezek mind nagyjából egy időben, kb. 100 éve jelentek meg. Például az első 3D-filmek fekete-fehér, némafilmek voltak.
Egyedül a sztereó (ill. több csatornás) hangosfilm későbbi, a mai megoldások közül, az a 2. világháború környékén született.
megtekintem az összes hozzászólást
 
hazi-mozi.hu a Twitter-enhazi-mozi.hu a facebook-onhazi-mozi.hu RSS - Hírek, cikkek
LEGFRISSEBB 5
» A házi-mozi hangja
[2017.09.10. 9:53]
» Sony: gyárbezárások elbocsátások
[2017.07.25. 15:37]
» Xbox One X: a valódi 4K és HDR játékra kész új csúcskonzol
[2017.06.15. 19:44]
» Mélysugárzók
[2017.06.02. 16:07]
» Feltörték volna az Ultra HD Blu-ray lemezek titkosítását?
[2017.05.08. 23:02]
PARTNEREINK