HDR D-Cinema moziszabványnak megfelelő képet vetít a HDR by Barco megoldáscsomagja, melynek kulcsa a projektor úttörő Lightsteering technológiája.
Sokak számára a mozi a vászonra vetített képet jelenti, ami nélkül elképzelhetetlen az igazi filmélmény. A hagyományos mozik képminősége azonban egy dologban már elmarad attól, amit otthon egy jobb TV-n megfelelő tartalommal már évek óta élvezhetünk: ez pedig a nagy dinamikatartomány, a HDR. Mozikban HDR képet vetíteni műszakilag annyira nehéznek tűnt, hogy a vetítővásznak helyére egyre több helyen inkább nagyméretű LED képernyőket szerelnek fel, mint nemrég a történelmi párizsi Pathé Palace filmpalotában is. Az idén 90 éves Barco megoldáscsomagjával – mely moziformátumként a HDR by Barco márkamegjelölést kapta – ez hamarosan megváltozik.
A világ mozijainak több mint felében installált 100.000 feletti projektorral a Barco kulcsszerepet játszott az iparág filmes vetítésről digitális vetítésre való átállásában. (Az első magyarországi digitális vetítőteremben is a márka projektora működött.) A Barco vezette be elsőként a lézertechnológiát moziprojektoraiban, melyekből 35.000 darab került a világ filmszínházainak vetítőhelyiségeibe.
Az áprilisi CinemaCon 2024 alkalmával bemutatott HDR by Barco rendszer a Barco HDR LS4K-P projektorból valamint az utómunkálatokban dolgozó szakemberek számára készült szoftveres eszközkészletekből áll. Szeptember 20-án elsőként a Transformers One című animációs filmjét vetítették már HDR by Barco formátumban öt megfelelően felszerelt amerikai moziban. November 22-től már a londoni Cineworld Leicester Square Superscreen vetítőtermében is az új prémium formátumban vetítik a Gladiator II-t Ridles Scott új filmjét. (A HDR by Barco weboldal tájékoztat az aktuális filmekről és mozikról.)
A HDR by Barco rendszerről a Barco ügyvezető alelnöke, Gerwin Damberg elsősorban a Forbes cikke által idézett megnyilatkozásaiból tudhatunk technikai részleteket. A Dolby Vision képtechnológia mozis megjelenítésére szolgáló változatát, a Dolby Cinema mozik technikáját kidolgozó csapat tagjaként Damberg elismerően nyilatkozik ugyan a rendszerről, de ismeri annak korlátait és kijelenti, hogy a HDR by Barco egyszerűen jobb annál. A Dolby Cinema a mozivásznakon előállított 30-32 fL (kb. 106 -110 cd/m2) csúcsfényességgel és a teljesen kikapcsolható lézerek valamint a lehető legsötétebb nézőtér révén elérhető 0,005 cd/m2 körüli legjobb fekete fényességszinttel csak olyan képdinamikát biztosít, amit nem HDR-nek, hanem csak EDR-nek („Enhanced Dynamic Range”), azaz kiterjesztett dinamikatartománynak tekint az iparág.
Damberg szerint „egyfajta küldetésünk volt, hogy a mozit átállítsuk arra, amit én valódi HDR-nek neveznék”, és ez úgy tűnik sikerült is. A HDR by Barco rendszerével a jelenlegi moziknál nagyjából hatszor, a Dolby Cinema moziknál közel háromszor fényesebb, 87 fL (kb. 300 cd/m2) csúcs fénysűrűség érhető el a vetítővásznon, ami már megfelel a HDR D-Cinema moziszabványnak.
Damberg szerint „mérnöki szempontból egyszerűen lehetetlen” lett volna ezt elérni egy hagyományos rendszerrel, ami egyszerűen csak több fényáramot pumpálna ki a projektor lencséjéből. Ehelyett azt igyekeztek elérni, hogy a lézerfényt oda irányítsák, ahol szükség van rá, mégpedig a fény egyfajta újrahasznosításával.
Sok szabadalmaztatott kutatás eredményeként a Barco csapata kidolgozott egy olyan rendszert, ami a vetítőből származó fényenergiát a képkockának azon részeire irányítja, ahol nagyobb fényesség előállítása szükséges: ez a Lightsteering, azaz „fénykormányzás”. A technológia alapvetően a lézerek interferenciatulajdonságait kihasználva igyekszik elérni, hogy azok önmagukkal kölcsönhatásba lépve és a fénysugarat elhajlítva ott hozzanak létre több fényt, ahol erre szükség van kivonva a fényt onnan, ahol nem kell hogy legyen. Damberg szerint a lényeg, hogy a rendszer nagyobb fényességet, nagyobb kontrasztot és jobb feketeszintet kínál, s ez utóbbi nagyon lényeges a mozi esetében.
A feladatot, ami valósidőben határozza meg, hogy hová kell a fényeket irányítani nem meglepő módon az általában mesterséges intelligencia modellek tréningjéhez használt készen kapható Nvidia szerver GPU-k által működtetett algoritmusok segítségével oldják meg. Ez azt jelenti, hogy az új Barco HDR projektor egyben nagy teljesítményű számítógép is, és az újabb GPU hardverek használatával a jövőbeli modellek továbbfejleszthetőek, s így a fényvezérlés még hatékonyabban és eredményesebben végezhető el.
Damberg szerint a Barco azért is vágott bele a projektbe, mert a HDR filmkészítés munkafolyamatai már megvannak, csak a mai digitális kamerákkal felvett illetve vizuális effektekkel előállított HDR kép vetítésére alkalmas mozik hiányoztak.
Az eddigi néhány film még csak a kezdet és a valódi HDR vetítés széleskörű elterjedése Damberg szerint hatással lesz az operatőrökre és más a kép előállításával foglalkozó szakemberekre, akik ezután bátrabban fogják használni a teljes dinamikatartományt, a történet elmeséléséhez és víziójuk filmvászonra rajzolásához rendelkezésükre álló több színt, több világos és sötét árnyalatot.
A HDR by Barco tehát a Dolby Cinema trónfosztására tör, mely utóbbit a Dolby a szintén mozivetítőket gyártó Christie együttműködésével hozott létre. A mozitechnológia másik kulcsszereplője az IMAX partnere viszont a Barco, így nem elképzelhetetlen, hogy a digitális IMAX rendszer következő generációja már HDR by Barco lesz.
Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.