Globálisan stagnáló mozibevételek és emelkedő költés otthoni filmnézésre

Tanulságos folyamatokra világít rá egy most megjelent a mozis filmforgalmazás és az otthoni szórakoztatás piaci viszonyait vizsgáló statisztikai elemzés.


A Motion Picture Association of America (MPAA) által közreadott 2018 THEME REPORT éves jelentés a mozis és otthoni szórakoztató iparág és piac helyzetének, viszonyainak átfogó és részletes elemzését nyújtja, az IHS Markit valamint a Comscore és a DEG adataira támaszkodva.

A 2018-ban összesen 96,8 milliárd $-os (kb. 27.600 milliárd Ft) mozis és otthoni szórakoztatási piac az öt évvel ezelőttihez képes 25%-kal, 2017-hez képest pedig 9%-al növekedett. A legszembetűnőbb, hogy ennek a növekedésnek leginkább az otthoni szórakoztatási szegmens volt a motorja, mely a filmek fizikai lemezen és különösen digitális online formában való terjesztésével a piac egyre nagyobb részét teszi ki.

Tavaly az otthoni szórakoztatás 2017-hez képest 15,5%-kal növekvő 55,7 milliárd $ (kb. 15.900 milliárd Ft) bevétele tette ki a teljes piac 58%-kát, míg a csak 1,5%-kal bővülő 41,1 milliárd $ (11.700 milliárd Ft) mozis bevétel csak 42%-át. Ha ehhez hozzávesszük a persze nemcsak filmeket, de sport- és egyéb műsorokat is terjesztő kábeles, műholdas, IP és földi digitális fizetős TV-k (Pay TV) több mint 230 milliárd $ (65.600 milliárd Ft) bevételét is, akkor látható az otthoni szegmens dominanciája.

Továbbra is tendencia az otthoni szórakoztatási szegmensen belül a fizikai műsorhordozók (DVD-Video és Blu-ray Disc műsoros lemezek) fokozatos háttérbeszorulása a digitális online (streaming és letöltéses) tartalomterjesztéssel szemben. Tavaly a már említett 55,7 milliárd $ bevételnek csak 23,5%-a származott lemezeladásból, míg 2017-ben ez az arány még 31,6% volt.

A mozisok persze egyelőre elégedettek a szerény növekedéssel is. Észak-Amerikában a pénztáraknál 2017-hez képest 5%-kal többet, új csúcsnak számító 11,9 milliárd dollárt (kb. 3.400 milliárd Ft) költöttek a mozilátogatók, akik világszerte 7%-kal több, közel 190.000 mozivászon elé ülhetnek le. Emellett egyre-másra nyílnak korszerű vetítéstechnikával, sőt már miniLED óriásképernyőkkel és hangrendszerrel a nézőket lenyűgözni igyekvő nyilvános vetítőtermek – lásd Dolby Cinema és IMAX -, a 3D sem halt még ki a mozikból és még mindig lehet varázsa a moziba-járásnak. Egyre csökkenő előnyt jelent viszont, hogy az újonnan megjelenő filmek döntően először csak mozikban láthatóak és csak hónapokkal később kerülhetnek az otthoni TV-k képernyőjére illetve a házimozik vetítővásznaira. Pedig éppenséggel emiatt mindinkább aggódhatnának a mozis filmforgalmazásban érdekeltek.

Az otthoni szórakoztatási szegmens várható további erősödése a jelenlegi státuszt megváltoztatni igyekvő szereplők kezében van. A tévésorozatok mellett már dollármilliárdokat költenek filmgyártásra a nagyobb streaming videoszolgáltatók, mint az Amazon és a Netflix. Az utóbbi ráadásul egyszerre teszi elérhetővé ezeket a filmeket a világ minden részén és csak néhányukat mutatják be mozikban az online premier előtt egy vagy három héttel, ami jóval rövidebb, mint más filmstúdiók alkotásai esetében.

Nem meglepő tehát, hogy ugrásszerűen növekszik az online videózásra előfizetők száma, aminek további lökést ad majd a saját filmeket és tévésorozatokat kínáló Apple TV+ valamint az önálló Disney+ és WarnerMedia streaming szolgáltatások idei elindulása is.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .