Új technológiákkal mégiscsak a HFR a mozi és a film jövője?

A HFR, azaz a magas képsebesség még nem átütő siker, pedig a Douglas Trumbull a vizuális effektek legendás úttörője szerint ez a mozi jövője, és úgy gondolja, hogy megtalálta a módját annak is, hogy „filmszerű” legyen.


Eddigi a HFR (High Frame Rate) azaz a magas képsebesség a filmek esetében nem hozott átütő sikert. Elsőként Peter Jackson A Hobbit: Váratlan Utazás című filmje készült 48 kép/sec képsebességgel, amit sokan kritizáltak, mondván, hogy az kicsit „videónak néz ki”. Ráadásul a filmet nem lehetett HFR-ben UHD Blu-ray lemezre konvertálni, mert azon csak a 50/59,94/60 képkocka/sec szabványos, a 48 nem.

Gemini Man HFR

A szakma lenyűgözőnek találta az első 120 képkocka/sec HFR mozit, Ang Lee a Billy Lynn hosszú, félidei sétája (Billy Lynn’s Long Halftime Walk) című alkotását majd az azt követő már nemcsak 120 képkocka/sec HFR, de 4K, 3D és HDR formátumban készült akcióthrillert, bár a Gemini Man bemutatásakor nem sok helyen volt látható ilyen minőségben. A közönség körében azonban egyik sem aratott osztatlan sikert.

A 2001: Űrodüsszeia, a Star Trek és a Szárnyas fejvadász speciális filmeffektusainak megalkotója Douglas Trumbull mindig is különös figyelmet fordított a filmek és a mozi technikájára.

Az alkotó a RedShark számára adott interjúban fejtette ki, hogy a szappanopera-hatást elkerülve mikért lehetne működőképes a HFR a moziban, Szerinte: „Hollywoodban nagyon kevesen értik, hogyan működnek a mozik. Nem tudják, hogy a telepített digitális projektorok semelyikében nincs képzáró redőny – nincs villódzás. (Pedig a villódzás) az, ami megkülönbözteti a mozit a tévétől. Ha digitális villódzást vezetünk be a film vetítésénél (valójában a DCP-fájlban), akkor az teljesen filmszerűnek tűnhet, még akkor is, ha a képkocka sebességét 120-ra vagy 160-ra emeljük.”

Nemrég született felismerése kapcsán Trumbull azt is hozzátette, hogy „minden elem megvan és elérhető a HFR-hez”, ami a mozit még magával ragadóbbá tegye, csökkentett képelmosódással és jobb mozgással. Magyarázata szerint: „…a ma mozikban lévő digitális vetítők, másodpercenként 144 (kép)villanás sebességgel működnek. Egy csak 24 kép/sec-os film megjelenítéséhez 5-6-szor ismételjük meg a képkockát képzárás nélkül. A HFR lehetősége már beépült az iparágba. Az iparág korszerűsítéséhez szükséges összes eszköz már rendelkezésre áll.”

Trumbull szerint tehát a probléma megoldható lenne a filmipar azonban nagyon lassú, amikor ilyen technikai változásokról van szó. Ráadásul egyre több filmkészítő fordul el a mozitól, és keresi az üdvösséget a streaming szolgáltatásoknál.

A fejre szerelt VR szemüvegért, mint történetmesélő médiáért kevésbé rajongó 79 éves veterán Trumbull most azt tervezi, hogy az SMPTE-nek, operatőröknek, rendezőknek és más döntéshozóknak bemutatja az évtizede készülő 4K 3D HFR „MAGI” technológiáját.

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .