Digitális mozivetítők versenyben

1. Oldal

A digitális mozik világában eddig szinte egyeduralkodó, a Texas Instruments nevével fémjelzett DLP mellé most a Sony SXRD technológiája is felzárkózni látszik, sőt előzni igyekszik.

filmtekercs.jpg

Világszerte egyre több moziból tűnik el a jó öreg filmszalag és veszi át a tekercsek helyét egy jó nagy kapacitású szerver, melyről aztán egy a házi-mozi projektorok nagytestvérének számító digitális vetítő állítja elő az akár 25 méter széles moziképet. Ezek a mozivetítők jelentik a digitális vetítési technológiák csúcsát, és nyilvánvaló, hogy amit ma ezen a téren bevetnek, az a nem túl távoli jövőben megjelenik a házi-mozi vetítőkben is. Ezt igazolja például, hogy az eddig csak a professzionális vetítőkben alkalmazott 3 képmodulátoros (chipes) vetítőknek, ma már szép számmal fellelhetőek házi-mozikban használatos változatai is. (Lásd a JVC DLA-HX1 tesztjét, a Barco CineVersum 120, és InFocus Screenplay 777 beszámolókat).



A hollywoodi filmstúdiók éles szemű korifeusai kb. négy évvel ezelőtt már kielégítőnek ítélték a digitális vetítési technológia nyújtotta képminőséget és áldásukat adták rá, hogy nagybecsű műveiket az ilyen technológiájú vetítőkkel ellátott mozik is vetíthessék. Vannak alkotók, akik kifejezetten pártolják a digitális mozit. Ezek közé tartozik Steven Soderberg és George Lucas, aki például a Csillagok háborúja utoljára elkészült részét már teljes egészében digitális módon forgatta és vágta is. Az ő meggyőződésük szerint csak a digitális mozizás és annak vetítési technológiája képes tökéletesen visszaadni a mozi alkotójának eredeti szándéka szerinti képélményt.

A digitális mozizás másik nyilvánvaló előnye a hagyományos filmmel szemben, hogy nincs szükség az igen drágán előállítható, ugyanakkor a használat során sérülékenysége révén a kép minőségét rontó, karcolódó, színeiben halványuló kópiákra. Egy komplett nagyfilm képének és hangjának digitális információja néhány DVD lemezen elfér. A kópiák mozikba történő eljuttatása helyébe pedig nemsokára a digitális mozi Interneten és/vagy műholdon keresztül történő továbbítása lép. Ez utóbbi terjesztési mód ráadásul sokkal kisebb költséggel teszi lehetővé a premierfilmek minél több moziban való egyidejű megjelenését.

Ami fentieknél persze sokkal fontosabb, hogy a mozinézők is pozitívan fogadták az új technológiát. Az elmúlt négy év során a közel 200.000 vetítés során hozzávetőleg 20 millió néző látott digitális mozit, és ezek 85%-a annyira „kiválónak” ítélte meg a képminőséget, hogy ha választhat, akkor inkább digitálisan vetített mozit nézne, mint filmről vetítettet.

Az új premierfilmek szinte mindegyike megjelenik már digitális formátumban is (legutóbb például a Van Helsing, a Trója, a Shrek2 és a Holnapután), és világszerte mintegy 170 DLP technológiájú digitális vetítővel ellátott moziban tekinthetőek meg ezek a mozik. Talán kevesen tudják, de kis hazánkban is akad egy ilyen, mégpedig a MOM parkban lévő <bUCI Palace Cinemas> 1-es vetítőterme.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .