Legjobb házimozi projektorok 2022: JVC D-ILA vetítők diadalát hozta az összevetés

A 2022 Projector Shootout, azaz projektor-összevetésben minden árkategóriában JVC D-ILA vetítő nyert, a házimozi projektorok királya 2022-ben a DLA-NZ9 lett.


Ahogy minden évben szakértők részvételével egy pontozásos összevetésben, un. Shootout keretében eldöntik, melyik a TV-k királya, úgy idén a Value Electronics és a Dealerscope magazin megrendezte ugyanezt házimozi projektorok között is. A 2022 december 10-11-én egy manhattani épületben megtartott összevetésben Epson, JVC, LG és Sony felsőkategóriás 4.000 $ és 28.000 $ közötti áru házimozi projektorok képminőségét hasonlították össze három árkategóriában, hogy eldöntsék melyik közülük 2022-ben a legjobb. (Hasonló összevetést ultra rövid vetítési távolságú (un. UST) projektorokkal is végeztek, de annak eredményét talán egy későbbi hírben közlöm.)

Projektor összevetés 2022

Az elsötétített helységben egymás mellett összehasonlított projektorok mindegyike teljesen azonos 305 centis (120”) képátlójú Seymour Screen Excellence „Radiant White” 1.0 fénynyereségű vászonra vetítette az ugyanolyan jelminőséggel bemeneteikre eljuttatott tesztábrákat, videoklipeket és állóképeket. A vetítővásznak közötti fényelnyelő fekete elválasztókkal igyekeztek minimalizálni, hogy a szomszédos vetítőfelületekről visszaverődő fények zavarják egymást.

Minden projektort abban a képmódban használtak, ami dobozból kivéve a legpontosabb színvisszaadású volt a 6.500 Kelvin fokos színhőmérsékletet tekintve is. A beállító csapat ezután néhány kisebb módosítást hajtott végre a fényességen és a kontraszton, hogy beállítsa az egyes vetítők teljesítményét. Az összevetés előtt minden projektoron profi kalibrálóeszközöket és kalibrálószoftvert használva ellenőrizték azok teljesítményét és beállítását, de teljes professzionális kalibrálást nem hajtottak végre rajtuk.

A hét elismert video- és filmipari szakemberből álló zsűri – köztük digitális képelőállítással, projektorok tesztelésével foglalkozó illetve a videós szakmában műszaki vezetőként dolgozó vagy csak videorajongó szaktekintély – vizsgálta és a tízes skálán (1 és 10 között) pontozta a projektorokkal előállított SDR illetve HDR kép minőségét. Osztályozott szempont volt a fényes tartalom (Bright Content) és a fekete közeli árnyalati részletek (Black Level Shadow detail) megjelenítése, a színpontosság/bőrszínek (Color Accuracy/Skin Tones), a felskálázás (Upscaling), az egyenletesség (Uniformity), a mozgásfelbontás (Motion Resolution), a részletek/élesség (Detail/Sharpness), az 1.000 cd/m2 csúcsfényesség melletti árnyalati leképzés (1000 Nit Tone Mapping) és a színtérfogat (Color Volume). A Value Electronics által közölt táblázat (lásd alul) tartalmazza a pontozás eredményét.

Versengő projektorok a 4.000 – 7.000 $ ársávban

  • Epson ProCinema LS12000 (EH-LS12000B) natív Full HD 3LCD chipes, négyirányú pixeleltolásos (4K PRO-UHD) projektor lézer-foszfor fényforrással (4.999 $, idehaza 2M Ft körül).
  • JVC DLA-NP5 UHP lámpás, 3 chipes natív 4K D-ILA projektor (6.999 $, idehaza 3,1M Ft körül).
  • LG AU810PB (AU810PW) egychipes DLP (Full HD DMD pixelnégyszerező XPR technológiával) 4K UHD projektor kettős lézerfényforrással (3.999 $, idehaza 1,2M Ft körül).
  • Sony VPL-XW5000ES 3 chipes natív 4K SXRD projektor lézerfényforrással (5.999 $, idehaza 2,7M Ft körül).

A négy projektor közül az LG AU810PB és a Sony VPL-XW5000ES lencséje nem motoros mozgatású, vagyis a zoomot, a fókuszt és a függőleges/vízszintes lencseeltolást manuálisan lehet beállítani, s nincs persze lencsepozíció memória sem, nem úgy, mint az Epson és a JVC motoros mozgatású lencsével rendelkező vetítőiben.

Az eredmények alapján jól megmutatkoznak a projektorok technológiai különbségei. A LCoS alapú Sony és JVC vetítők jobb feketéket produkálnak, de az Epson projektora nincs nagyon lemaradva tőlük. A Sony lézerfénye jóval fényesebb képet produkált, mint a JVC hagyományos lámpájával, de ez némileg a színhelyesség rovására megy. Beszámolók szerint a Sony vetített képén a fehérek és a bőrszínek kissé kékesnek tűntek.

Az Epson vetítője a színpontosság és a bőrtónusok reprodukciója terén sem sokkal marad el a JVC és a Sony projektoraitól, melyek igazán a teljes színtérfogat és a színtelítettség terén nyújtanak kimagaslót. Ez és a két utóbbi projektor kiváló feketeszintje különböztette meg a két legjobb teljesítményt nyújtó készüléket a mezőny többi tagjától.

A natív 4K tesztmintáknál és videóknál a két pixeleltolásos projektorok (az LG és az Epson) némi pixelstruktúrát mutat, de ez csak a normál nézési távolságnál közelebbről nézett a képen látható.

Mindegyik vetítő jól teljesít a maga árfekvésében, de a JVC és a Sony projektorok felárukkal jobb teljesítményt is képviselnek.

Versengő projektorok a 11.000 – 16.000 $ ársávban

  • JVC DLA-NZ7 és DLA-NZ8 3 chipes natív 4K D-ILA projektor lézerfényforrással, kétirányú (NZ7) illetve négyirányú (NZ8) 8K e-shiftX képponttöbbszörözéssel (10.999 $ illetve 15.999 $ idehaza 4,6M Ft illetve 6,5M Ft körül).
  • Sony VPL-XW6000ES 3 chipes natív 4K SXRD projektor lézerfényforrással (11.999 $, Európában nincs forgalomban, de a VPL-XW7000ES-től leginkább csak alacsonyabb fényáramában tér el).

Szoros versenyben bizonyult a drágább JVC projektor jobbnak a Sony vetítőjénél, mely három kategóriában (fényes tartalom, SDR színpontosság és HDR árnyalati leképezés) bizonyult jobbnak, míg a JVC DLA-NZ8 végzett előrébb az SDR/HDR sötét árnyalati részleteket, az általános részleteket, a HDR színpontosságot és színtérfogatot tekintve. Ebben az árkategóriában is a JVC projektora vitte el a pálmát, de a Sony alig maradt le, pedig lényegesen, 4.000 dollárral olcsóbb.

Versengő projektorok a 25.000 – 30.000 $ ársávban

  • JVC DLA-NZ9 3 chipes natív 4K D-ILA projektor lézerfényforrással, négyirányú 8K e-shiftX képponttöbbszörözéssel (25.999 $ idehaza 10,5M Ft körül).
  • Sony VPL-XW7000ES 3 chipes natív 4K SXRD projektor lézerfényforrással (27.999 $, idehaza 6,5M Ft körül).

A csúcs árkategóriában versengő projektorok között úgy tűnik nem volt könnyű különbséget tenni. Mindkettő kiemelkedő kontrasztot, színvisszaadást, sötét árnyalatokat és fényes részleteket nyújt. Ezek a projektorok sokban hasonlítanak a gyártók középkategóriás modelljeihez, de mindkettő nagyobb fényáramot, színtérfogatot és még jobb kontrasztarányt (képdinamikát) nyújt.

Ebben a végső fordulóban a Sony projektor 10-es osztályzatot kapott a fényes tartalmak tesztelésénél, a tesztminták és az igényes valós tartalmak kiemelt fényességű részleteinek kiváló visszaadásáért. A Sony a 4K HDR tartalmakkal végzett 1000 cd/m2 (nit) csúcsfényesség melletti árnyalati leképzés tesztekben is felülmúlta a JVC projektorát, mely viszont 10-est kapott az SDR sötét árnyalati részleteire, és valamivel magasabb pontszámot kapott minden másban. Bár a verseny nagyon szoros volt a JVC DLA-NZ9 tisztán nyert mindhárom árkategóriában, a legmagasabb pontszámot kapta és a házimozi projektorok 2022-es király lett.

JVC DLA-NZ9

Árkategória ($)

Modell

Pontátlag

4.000 – 7.000

JVC
DLA-NP5

9,0

Sony
VPL-XW5000ES

8,9
Epson
LS12000

7,7

LG
AU810PB

7,4

11.000 – 16.000

JVC
DLA-NZ8

9,1

Sony
VPL-XW6000ES

8,8
JVC
DLA-NZ7

8,3

25.000 – 30.000

JVC
DLA-NZ9

9,5

Sony
VPL-XW7000ES

9,1

2022 Projektor Shootout-eredmények
Forrás: Value Electronics

Kapcsolódó tartalmak kereséséhez az alábbi címkék használatát javasoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .