Zajlik az USA-ban is az ünnepi vásárlási szezon, s közben a formátumháború

1. Oldal

A Blu-ray Disc és HD DVD közötti küzdelem szempontjából kritikus idei ünnepi vásárlási szezon első eladási adatai talán a HD DVD-nek kedveznek, de újra napirenden a pletyka a Warner formátumsemlegességének feladás körül.

Az USA-ban a hálaadást követő „fekete péntektől” kezdődik a karácsonyig tartó ünnepi ajándékvásárlási szezon, mely mindig meghatározó a szórakoztatóelektronikai termékek eladás terén is. Az első, november 24-el zárult hét adatai alapján a nagyfelbontású optikai lemezlejátszók eladása jelentős növekedést ért el, de még mindig tízszer több hagyományos DVD lejátszót adtak el az USA-ban az említett héten.

hd_dvd_bluray_ellen.jpg
A DisplaySearch adatai szerint összesen 57.000 asztali HD DVD és Blu-ray lejátszót adtak el a vásárlási szezon nyitányát jelző napot is magában foglaló héten. Ennek 62%-a HD DVD lejátszó volt és 37%-a Blu-ray Disc lejátszó. Összehasonlításképpen ugyanezen a héten 600.000 szokványos, de többségében a videojelet már nagyfelbontású formátumra is felskálázó, viszont ettől még szabványfelbontású képet nyújtó DVD lejátszót értékesítettek. A nagyfelbontású asztali lemezlejátszók eladása után realizált árbevételt tekintve 52%-al részesedik a Blu-ray, és 47%-al a HD DVD, de ez érthető is, hisz utóbbiak átlag 50%-al olcsóbbak.

A legnépszerűbb lejátszó a Toshiba HD-A3-as alapmodellje volt, melyet a legtöbb kiskereskedő 199 dollárért (kb. 34.200 Ft) kínál, de jól fogytak a 399 dolláros (kb. 68.500 Ft) Sony és Samsung Blu-ray lejátszók is, valamint az azonos áru PlayStation 3 (PS3) 40GB-os játékkonzol is. Az utóbbi, mint ismert alkalmas Blu-ray lejátszásra is, és az erős promóciós kampánynak köszönhetően kb. 160.000 – 170.000 darab fogyott belőle, s ennek is köszönhető az addig eladott 2,7 millió eladott Blu-ray lejátszó.

A DisplaySearch előrejelzése szerint az ünnepi vásárlási szezonban a trendek tovább folytatódnak az év hátralévő részében, s 2007. végén 678.000 HD DVD asztali lejátszó, további kb. 270.000 Xbox 360 HD DVD meghajtó, valamit 461.000 asztali Blu-ray Disc lejátszó és kb. 2,5 millió PS3 lesz már a potenciális amerikai HD lemezvásárlók birtokában.

S ehhez kapcsolódik az ismét fölmerült találgatás, mely szerint az egyedüli filmstúdióként mind Blu-ray mind HD DVD lemezeket megjelentető Warner föladva eddigi formátumsemlegességét kizárólagosan a Blu-ray támogatójává válna. A filmstúdió által korábban már cáfolt stratégiaváltás most azért került újra elő, mert a BusinessWeek internetes magazinján megjelent cikkben idézte a csak Blu-ray lemezeket megjelentető Lionsgate filmstúdió alelnökét Michael Burns-t, aki szerint „Az a pletyka járja, hogy a Warner rövidesen jön a fedélzetre.”

Ha ez valóban bekövetkezne, akkor a kizárólagosan a Blu-ray formátumot támogató stúdiók mostani 49%-os DVD piaci részesedése 70%-ra nőne, s talán ez el is döntené a formátumháborút.

A Warner persze valóban dönthetne úgy, hogy nem támogatja tovább mindkét formátumot, de most a legtöbb iparági elemző szerint a Blu-ray Disc és a HD DVD versengése még sokáig tarthat, s nem látszik indokoltnak egy ilyen stratégiaváltás. A Warner kizárólagos Blu-ray támogatóvá válásának elhintése, tehát inkább az érdekelt tábor propagandájának része, mellyel nyilvánvalóan a vásárlókat akarják befolyásolni.

Kapcsolódó linkek:

Túl a 2,7 millió Észak-Amerikában eladott Blu-ray lejátszón
Túl a 750.000-dik Észak-Amerikában eladott HD DVD lejátszón
Túl az egy milliomodik Európában eladott Blu-ray Disc-en
Blu-ray Disc és HD DVD szóváltás az európai statisztikák körül
HD DVD: több mint 90 ezer lejátszó kelt el három nap alatt az USA-ban
A Warner cáfol a Blu-ray kizárólagossággal kapcsolatban
99 dollárért kínált Toshiba HD-A2
Érdekes nyilatkozatok és bejelentések a Blu-ray Fesztiválon

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .